torsdag 21 augusti 2008

Hälften kvar

Hälften kvar. Så hette en kampanj från Skattebetalarnas förening. Jag har också hälften kvar. Nu är fem av de tio novellerna klara.

Bredvid min säng ligger en bok, som jag håller på att läsa. Det är Björn Ranelids "Till alla människor på jorden och i himlen." Jag har väl ungefär hälften kvar där också. Ska jag vara ärlig, så förstår jag inte alls vad han vill ha sagt med sin roman. Men det hör väl ändå till att man ska ha läst någon av hans böcker...

Var det inte någon som sade: "Det finns två skäl till att läsa en bok. Det ena är att man vill läsa den. Det andra är att man vill kunna berätta att man har läst den."

Minns inte vem det var som sade detta, men det senare skälet är det nog som gäller, när jag nu läser Björn Ranelids bok.

2 kommentarer:

  1. Jag har försökt läsa Björn Ranelid, har bl a hört från bekanta att han är Sveriges främste författare. Men jag fattar ingenting när jag läser honom....
    Johanna W

    SvaraRadera
  2. Så skönt att jag inte är ensam om att tycka så. Då är det nog inget fel på mig ;)

    Jan Guillio har ju kallat Ranelid för pekoralist, och Leif GW Persson kallade honom visst för pimpinett pappskalle. De är så trevliga mot varandra i de kretsarna...

    Men det är nog så (utan att gå in på dina bekanta) att de litteraturpriser som Ranelid har fått gör att en del människor tror att han är en fantastisk författare, och att de därför tror sig skönja ett stort djup där det egentligen bara är högtravande.

    SvaraRadera