torsdag 12 november 2009

Hur mycket kan man berätta?

Jag håller ju på att skriva på en roman, och det har jag nämnt flera gånger. Däremot har jag inte berättat vad den handlar om. Fick frågan alldeles nyss här på bloggen, men jag svarade inte. Då kände jag mig lite otrevlig, för jag gillar ju personen som frågade.
Men jag vet ändå inte om jag vill berätta i förväg. På något egendomligt sätt är jag rädd att jag "dödar" berättelsen om jag pratar för mycket om vad den handlar om. Fast nu känner jag att det blir mumbojumbo igen, precis som när jag säger att romanfiguren "berättar" saker för mig. Äsch, antingen förstår ni vad jag menar, eller också gör ni inte det.
Jag kan kanske ändå säga så mycket som att romanen utspelar sig i ett främmande land för cirka 3 500 år sedan, men jag vill ändå att man ska kunna känna igen frågor som vi skulle kunna ställa oss idag.

3 kommentarer:

  1. Nu berättade du ju nåt ändå! ;)
    Jag tycker absolut att man kan berätta. Inte mycket, utan bara en liten, liten smakbit precis som du gjorde nu.

    /Karina

    SvaraRadera
  2. Ja, det där känner man ju igen, att man är rädd att mista något om man berättar för mycket av storyn. Därför kommer jag inte att be om några svar, utan endast gissa att det främmande landet 1 500 f.Kr. är Egypten (alternativt tvåflodslandet) och att titlen B & Å står för ... (det där var ju betydligt svårare att gissa). Brott Å straff? Nej, kanske inte. Jag får helt enkelt avvakta boklådornas skyltfönster 2012.
    Du har redan skrivit halva manuset. Bra kämpat!

    SvaraRadera
  3. Boklådorna 2012? Eja, vore vi där!

    SvaraRadera