söndag 24 januari 2010

Idealisten


Jag har nu läst Thomas Bodströms Idealisten. Jag har inte läst hans debutbok, Rymmaren.
Boken är inte så dum när det gäller intrigen. Visserligen räknade jag ganska tidigt ut vem som var mördaren, men upplösningen visade att det var en flerbottnad historia.
Men språket, Thomas Bodström. Språket! Det är sannerligen ingen höjdarprosa han presterar. Det finns ett antal felaktigheter.
Värre är kanske att hans personer ibland är mer än lovligt "platta". När han tycker illa om någon, får de framstå som riktiga knäppgökar. Han gör narr av Leif GW Persson och Göran Lambert, så jag misstänker att han tycker illa om dem. Den ledande sverigedemokraten som porträtteras är också mycket mer korkad än vad dagens företrädare för detta parti är när de intervjuas i media. Boken hade vunnit på att Bodström även hade låtit personer han ogillar få positiva egenskaper som kontrast till det negativa.

5 kommentarer:

  1. Då slipper man ju läsa den då.

    SvaraRadera
  2. Nja, du behöver ju inte tycka som jag.

    SvaraRadera
  3. Så sant,men i så fall får den vänta eftersom jag har fem böcker som ligger och väntar. De två romanerna av Herta Muller har tagit lite längre tid än beräknat.

    SvaraRadera
  4. Varför har du valt att blogga? (Har du alltid skrivit innan eller inte alls?Vad beror det på?) etc... DU kan gärna ge kommentar hos mig :)

    SvaraRadera
  5. Låter inte som något för mig.

    Kram!

    SvaraRadera