tisdag 3 augusti 2010

Kinesen

"Kinesen" är den första bok av Henning Mankell som jag har läst. Den är spännande hela vägen, oavsett om berättelsen utspelar sig i Norrland, i 1800-talets Kina och USA eller i nutidens Kina. Men jag blev trots allt besviken när jag läst färdigt. Det fanns trådar som aldrig knöts ihop. Vilken betydelse hade egentligen det röda sidenbandet?

Man brukar säga att om man visar en pistol under första akten, så ska den ha avfyrats innan sista akten är slut. I "Kinesen" fanns det för många oavfyrade pistoler för att jag ska tycka att boken var bra.

1 kommentar:

  1. Har du läst hans böcker om Wallander? Tycker du om dem?

    Jag minns att jag gillade dem när jag läste dem för ett antal år sedan, minns inte hur länge sedan men det är nog 10 år sedan.

    Köpte den sista nu, Den orolige mannen och det kändes hemtrevligt att läsa om Wallander igen.

    Den här boken fastnade aldrig, Kinesen.

    SvaraRadera