torsdag 24 februari 2011

Ormens väg på hälleberget

Så har jag då äntligen läst Torgny Lindgrens roman Ormens väg på hälleberget. Det är en mycket speciell bok att läsa, eftersom den till stor del är skriven på västerbottnisk dialekt.
Romanen, som är ganska kort, rymmer mycket elände. Huvudpersonen Janis morfar förlorar äganderätten till sin gård till handelsmannen. För att kunna betala arrendet, tvingas Janis mor att betala handelsmannen med sin kropp. När handelsmannen dör, tar hans son över, i alla avseenden. Sedan Janis mor blivit äldre och mindre attraktiv, får dottern Eva (handelsmannens halvsyster) ta över "betalningsansvaret." Efter hennes död, blir det Janis hustru Johanna som utnyttjas.
Idel elände sålunda, men boken är ändå intressant, och den är ju faktiskt Torgny Lindgrens genombrottsroman.

"Tre ting äro mig förunderlige, och det fjerde vet jag icke: Örnens väg i vädret; ormens väg på hälleberget; skeppets väg midt i hafvet; och en mans väg till ena pigo."  (Ords 30:18-19)

5 kommentarer:

  1. Torgny är formidabel helt enkelt. Hans ord tilltalar mig i högsta grad trots den ständiga klangen av det norrländska vemodet...kan ju bero på att jag är norrlänning själv...???

    SvaraRadera
  2. Jag är också en fan till Torgny.
    Pölsan - är min favorit.
    Tack Robert för tipset, kanske hinner jag att läsa den under vintersemester ...... i Norrland nästa vecka.

    SvaraRadera
  3. Pölsan har jag inte läst ännu. Jag har tänkt att läsa Hummelhonung nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Jag kan lägga Pölsan i brevlådan
    om Du vill.
    Hälsningar.

    SvaraRadera
  5. Ina, mycket gärna. Men ring på och kom in på en kopp kaffe!

    SvaraRadera