söndag 7 augusti 2011

Det ordet visste jag inte fanns

Jag brukar gärna inbilla mig att jag har ett stort ordförråd, men ibland dyker det upp ord som jag aldrig hört eller läst förut. Just nu läser jag Juloratoriet av Göran Tunström, och där skriver han: "Man blev ju trött på det där så småningom, det fanns annat att nyfikna sig över."

Nyfikna sig? Jag trodde först att Tunström hittat på ordet själv i ett av sina många kreativa ögonblick, men en titt i SAOB visar att "nyfiknas åt något" betyder att vara eller bli hågad för något.

Återigen får man användning av den gamla klyschan: "Man lär sig något nytt varje dag!"

2 kommentarer:

  1. Nyfikna, alldeles underbart! :-) Vilka härliga böjningar man stöter på den här helgen. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag visste att du skulle gilla det! :D

    SvaraRadera