tisdag 18 oktober 2011

Ordens förändrade betydelse

Det är tydligt att ords betydelse understundom förändras. Igår tittade jag på Ensam mamma söker. En av mammorna satt med en av sina kavaljerer, då denne säger: "Du är en grym mamma."

Då tackade mamman! Det var en komplimang!

Om någon säger till mig att mitt föräldraskap kännetecknas av grymhet, så skulle jag definitivt inte bli glad. Hur kunde ordet grym få en positiv innebörd?

Jag antar att om jag säger att Adolf Hitler var grym, så kommer många att tro att jag är nazist. Ja jisses!

2 kommentarer:

  1. Det ordet handlar helt och hållet om betoning.

    SvaraRadera
  2. Kanske. Men visst kan det bli missförstånd. Som en som berättade för mig att hon läst i tidningen att det varit häftiga strider i ett land. Hennes första reaktion var: "Vad är det som är så häftigt med det?"

    SvaraRadera