söndag 8 juli 2012

Mamma fyller år idag

Idag fyller min mamma 85 år. Naturligtvis har vi varit hemma hos henne och uppvaktat. Min mammas födelsedagar är alltid en stor händelse. Hon förväntar sig att många ska komma och ser det nog lite som sommarens höjdpunkt. Inte bara för henne själv, utan även för andra, även om hon ännu inte har krävt att det ska bli allmän flaggdag ;)

Vad ger man en 85-åring, som redan har allt hon rimligen kan önska sig? Ytterligare en kristallskål är ju inte aktuellt. Vi hittade faktiskt något riktigt bra. En sorts fotoram från Mansion med plats för 36 foton i storleken 10 x 15 cm. Vi fyllde den med bilder på barnbarnen. Jag märkte att det var uppskattat.

Det sägs att man märker på sina barn att åren går. Man märker det nog på sina föräldrar också. Min pappa är död sedan många år tillbaka. Även hans syskon och deras makar är borta. Mammas bröder och deras hustrur är döda. Endast hennes yngre syster med man lever. Så hon är faktiskt äldst i släkten. Det finns ingen, vare sig på hennes eller pappas sida, som är äldre.

När hon fyllde 70, så sade hon att det var den sista större födelsedagen hon firade. Det sade hon när hon fyllde 75 också. Och 80. Nu fyller hon alltså 85. När min äldsta dotter föddes för 14 år sedan tyckte mamma att det var synd att hon inte skulle få uppleva hennes konfirmation. Nästa år är det dags, så det fixar sig nog.

Men jag har slagits av en tanke. Den dag min mamma är borta och hennes syster och svåger lika så, då kommer jag att tillhöra den äldsta generationen i släkten. Det tror jag kommer att kännas konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar