söndag 15 juli 2012

Mord i Havanna

Det är alltid roligt att få böcker i present. På min födelsedag fick jag bland annat Jan Mårtenssons bok Mord i Havanna. Antagligen fick jag den för att jag var på Kuba i november i fjol. Tyvärr var boken något av en besvikelse. Det var riktig kiosklitteratur. Jag är verkligen inte någon litterär snobb, som bara läser Nobelpristagare. De som till äventyrs läser den här bloggen kan se att jag läser såväl Pär Lagerkvist och Harry Martinsson som Liza Marklund och Camilla Läckberg. Dessa författare har kvaliteter på skilda sätt. Men Mord i Havanna har inte det. Den är ledigt och lätt skriven, men upplösningen är krystad. Huvudpersonen räddas av en bisarr tillfällighet. Och jag vet egentligen fortfarande inte vad som hände med det försvunna testamentet eller vad de olika personerna egentligen hade på Kuba att göra. Däremot gavs ingående beskrivningar av vad huvudpersonen åt och drack.
Nä, den boken spolar vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar