söndag 22 juli 2012

Surströmming

Igår åt vi surströmming. En familj som vi brukar umgås med var inbjudna. Han äter surströmming, men inte hon, så hon fick sill.
Nu kanske någon undrar hur vi kunde äta surströmming den 21 juli. Premiären är ju inte förrän i slutet av augusti. Svaret är att min fru alldeles bestämt hävdar att man aldrig ska äta årets surströmming. Den ska vara något år gammal för att få den rätta smaken och konsistensen.
Dagen till ära hade jag hissat Jämtlandsflaggan på flaggstången i trädgården. Frun är från Jämtland, och det är en tradition vi har att flaggan ska vara hissad när vi äter surströmming.
(En del grannar kanske ser det som en varningsflagga, vad vet väl jag...?)

2 kommentarer:

  1. Synd att jag inte visste det igår!!!... och att jag inte kände doften??? .... annars skulle Ni fått en objuden gäst.
    Hälsningar

    SvaraRadera
  2. Det hade varit trevligt! Det hade räckt till dig också.

    SvaraRadera