torsdag 16 maj 2013

Nattarbete

Irwin Shaws Nattarbete tillhör egentligen inte de böcker som jag är intresserad av att läsa, och ändå läser jag en hel del olika böcker. Den här boken hittade jag i min bokhylla, och det vete tusan varifrån den har kommit. Men jag lär väl ha köpt den någon gång.
Boken handlar om en Douglas Grime, som arbetar som nattportier på ett tämligen sjaskigt hotell i New York. En natt hittar han en död man i en korridor. Bredvid den döde ligger ett papprör med 100000 dollar i sedlar.
Han åker till Europa, där han slår sig ihop med den inte helt igenom hederlige Miles Fabian, som börjar göra en mängd olika affärer med Grimes pengar, vilket berikar dem båda.
Jag tror att Irwin Shaw tröttnade på att skriva boken, för på slutet rafsas det till ordentligt för att alla trådar ska knytas ihop. Ingen dålig bok, men heller inte en bok som man behöver ha läst ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar