fredag 7 februari 2014

Bokbloggsjerka 7-10 februari

Bokbloggsjerka från Annikas Litteratur- och kulturblogg. Den här gången är frågan:
Hur håller du reda på alla böcker du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup-plan att dela med dig av?

Det var en bra fråga. Jag använder faktiskt bara bloggen för att hålla reda på detta, men jag ska börja fundera på om det finns något enklare system. Annika tipsar om ett program för detta. Men kanske räcker det med ett word-dokument. Jag får grunna på detta.
När jag kollar igenom bloggen ibland för att se vilka böcker jag har läst blir jag ibland överraskad, för jag har glömt bort att jag läst dem. Tur att jag har skrivit en kommentar vid varje bok, så jag kan bli påmind om vad de handlade om ;)

14 kommentarer:

  1. Det kanske inte gör så mycket om man inte kommer ihåg så bra vad man läst, omläsning är ingen dålig sak..

    SvaraRadera
  2. Ja, det där med kommentarerna är bra! Tidigare loggade jag bara läsningen med titel och författare i min vanliga gmail-kalender men då kommer man ju inte alltid ihåg efteråt vad det handlade om.

    SvaraRadera
  3. Ja absolut att ett word eller excelle dokument måste fungera lika bra :)

    SvaraRadera
  4. Bloggen är ju bra för att hålla koll på vilka böcker man läst och vad man tyckte. Det tråkiga är att man inte får någon statistik, men om man inte bryr sig om det så funkar det ju :)

    SvaraRadera
  5. Man behöver inget avancerat men jag börjar nästan bli lite sugen på det där programmet även om jag egentligen inte tycker mig behöva det.

    SvaraRadera
  6. Jag använder en läsdagbok för att hålla ordning på de lästa böckerna, och ett worddokument för att vill-läsa-böckerna =)
    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera
  7. Jag använder worlddokument, men visst vore det roligt med något annat!

    SvaraRadera
  8. Worddokument funkar. Och bloggen också, om man verkligen skriver upp allt man läser där! Annars finns det läsdagbok att köpa på t.ex. Adlibris. http://www.adlibris.com/se/bok/lasdagbok-9789172212091

    SvaraRadera
  9. Jag har heller inget bra system, men känner att jag skulle behöva ett.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker bloggen är ett bra sett att kolla vad man läst.
    Mia

    SvaraRadera
  11. Håller med Mia - bloggen funkar ju alldeles utmärkt för att hålla koll på vad man läst.

    SvaraRadera
  12. Jag har bara bloggen, tycker det funkar bra :)

    SvaraRadera
  13. Jag älskar book collector men ett excel ark funkar nog bra det med :)

    SvaraRadera
  14. Jag är hopplös på att komma ihåg vad jag läst. Händer ofta att jag köper en ny bok och efter några kapitel inser jag att jag redan läst den... Jag behöver hjälp för minnet. Jag kör excel, funderar på Book Collector och numer recenserar jag alla böcker jag läser på min blogg.

    SvaraRadera