onsdag 23 april 2014

En liten värld

Efter Khaled Hosseinis Och bergen svarade kändes steget långt till Åsa Hellbergs En liten värld. Här talar vi kärlek och en riktig feelgoodroman.
70-åriga Elsa bestämmer sig för att ge sig ut i världen och väljer slumpmässigt ut människor som hon följer efter för att förhoppningsvis finna intressanta resmål.
Denna slump gör att hon råkar följa efter Isabella till London och sedan Isabellas väninna Carina till New York. Fler och fler personer länkas samman. Lite osannolikt skulle någon kunna tycka, men boken heter ju faktiskt En liten värld.
Alla tycks ha kärleksbekymmer. Antingen just nu eller i det förflutna. De gamla förhållandena gör det svårt för dem att finna kärleken på nytt. Men det gör de förstås till slut ändå.
Det är en synnerligen lättläst bok, och jag kommer på mig själv att sitta och småle när jag läser. Den är trevlig och småputtrig.
På den negativa sidan får jag dock nämna språket. Författarinnan har svårt att skilja "de" och "dem" och även "ensam" och "själv". Och jag skruvar på mig när jag läser om något som "vare sig är..."
Men för dem som inte lider av språklig puritanism är En liten värld en alldeles utmärkt avkoppling!

2 kommentarer:

  1. Åh, tack, nu fick jag en språklektion, även om de och dem faktiskt oftast är korrfel:)
    Jag ska genast meddela min redaktör!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men kom för allt i världen ihåg att jag gillade boken!!!

      Radera