torsdag 23 oktober 2014

Stjärnor, profiler och ikoner

Förr delades det ut ordnar till välförtjänta medborgare. Serafimerorden var det inte många som fick, Nordstjärneorden var också ganska sällsynt, men det var tämligen många som fick Vasaorden eller Svärdsorden.
Idag delas inga ordnar ut till svenska medborgare. Däremot delar kvällstidningarna ut hederstitlar. Det är "stjärna", "profil" och "ikon."
Jag tror att "stjärna" är den lägsta klassen. Samtidigt har kraven för utmärkelsen sjunkit dramatiskt. Det brukade vara glamoröst att vara filmstjärna. Idag kan man bli utnämnd till dokusåpastjärna om man haft sex i TV.
Lite finare är det nog att vara "profil." Nåja, när Billy Butt anklagades (och senare dömdes) för våldtäkt kallades han i media för "Nöjesprofilen." Det var kanske inte något han var stolt över. Men nu är det inte ovanligt med sportprofiler och TV-profiler i tidningstexterna.
Men finast tror jag det är att bli utnämnd till "ikon." Det ger något religiöst över det hela. Det står i Expressen om "svenska sorgen - efter ikonens dödsfall". Den som fått utmärkelsen hette Peter Daland. För säkerhets skull kallas han även "profil" i artikeln. Jag hade inte hört talas om honom tidigare, men förstår att jag nu delar sorgen med hela svenska folket och böjer mitt huvud i vördnad.
Själv har jag en ikon på väggen i vardagsrummet. Jag köpte den på Kreta. Den föreställer Kristus. På något vis tycker jag ändå att det är en häftigare ikon än Peter Daland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar