måndag 6 april 2015

Hittade en enkät

Jag hittade den här enkäten hos Boklysten, och bestämde mig för att försöka svara på den själv.

1. Vilken bok läste du senast? Det var Lejontämjaren av Camilla Läckberg.
2. Vilken bok ska du börja på härnäst? Jag börjar nu på Dan Browns bok Inferno. Valet stod mellan den och Toscana tur och retur av Åsa Hellberg.
3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla? Det var en bra fråga. Flest manliga tror jag.
4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv? Det händer faktiskt att jag kollar hur många sidor jag har kvar, men jag vet egentligen inte varför.
5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv? Det är nog omslaget som får mig att lyfta ned boken från hyllan när jag står i bokhandeln, men annars är baksidestexten viktig. I övrigt är det nog en kombination av vad man läst i tidningen eller på bloggar. Om jag inte får ett ryck förstås och vill läsa någon klassiker.
6. När blir en bok för lång? Jag tror inte att det finns något mått för det. Millenniumböckerna är ju tjocka, men de kändes inte för långa. Det handlar om ifall boken förmår väcka intresse. Då kan boken vara lång. En "tråkig" bok kan inte ta slut fort nog.
7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska? Absolut inte! Jag förstår inte varför jag ska göra det svårt för mig genom att läsa på ett annat språk än mitt eget. Jag har tillräckligt mycket självinsikt för att förstå att jag inte behärskar något annat språk tillräckligt bra för att förstå alla ord.
8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa? En man som heter Ove av Fredrik Backman.
9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp? Ja, det kan jag. Jag ger upp när jag läst ett par kapitel och fortfarande inte har en aning om vad författaren vill ha sagt.
10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Deckarna är något överrepresenterade. Det finns nog inga biografier. Jo, möjligen ett par som jag har fått i present och inte läst.

4 kommentarer:

  1. I fråga nummer 6 verkar vi tycka ganska lika!

    SvaraRadera
  2. Inferno gillade jag. Fast jag är ganska svag överlag för böckerna om Langdon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är lite som en über-intellektuell James Bond. Tweed istället för smoking, men han får alltid ihop det med någon puma.

      Radera