tisdag 12 maj 2015

Tisdagsutmaning - En normbrytande utmaning

Veckans tisdagsutmaning från Kulturkollo. Veckans utmaning handlar om att bryta normer och att våga vara sig själv oavsett vad omgivningen tycker. Därför uppmanas vi att:
Berätta om någon som vågat eller vågar bryta normer och som är en förebild för dig. Det kan vara en känd person, eller någon du känner, en verklig person eller en fiktiv karaktär. Det viktigaste är att det är en person som inspirerat dig på något sätt.
och
Berätta om en film eller en bok som skulle kunna få titeln "bortom normen". Förklara gärna vad det är som gör boken eller filmen så bra.

Mitt svar på den första frågan kommer säkert att överraska en och annan. Jag skulle vilja föra fram den gamle Göteborgsbiskopen Bertil Gärtner. Trots att normen inom Svenska Kyrkan är att man ska ha kvinnliga präster och att alla som har en annan uppfattning bör drivas bort, stod han alltid rakryggad för sin uppfattning, trots att det definitivt inte gagnade honom. Hade han gått emot sin övertygelse, hade han säkert kunnat bli ärkebiskop. 

På den andra filmen svarar jag filmen Philadelphia från 1993. I denna fantastiska film spelar Tom Hanks en homosexuell advokat som drabbats av aids. Han förlorar sitt arbete på advokatbyrån, men bestämmer sig för att ta upp kampen mot sin arbetsgivare.

11 kommentarer:

  1. Bertil Gärtner gjorde att jag skilde mej från kyrkan... men Göteborgs första kvinnliga präst har döpt mina barn ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där ser man hur det kan gå när modiga människor vågar bryta normerna.

      Radera
  2. Gärtner skilde sig väl inte från normerna, utan stannade kvar i det gamla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han skiljde sig från de normer som hade kommit att gälla när han var biskop.
      Idag tycks många tro att de bryter mot normerna genom att applådera när Prideparaden drar förbi och genom att säga positiva saker om homosexuella. Men det gör ju kungahuset, ärkebiskopen och statsministern också. Att driva samma linje som kungahuset, regeringen och kyrkans ledning är inte normbrytande. Idag vore det mer normbrytande att säga att homosexuella ska stenas. (Vilket jag givetvis inte tycker. Jag försöker bara förklara vad jag menar med normbrytande. Att tycka som alla andra är inte normbrytande.)

      Radera
    2. Gärtner och (den gamla) kyrkan gillar inte homosexuella.

      Radera
  3. Du har förstås rätt i det, men det gör egentligen inte själva saken bättre. Han var trots allt kvinnofientlig och det hoppas jag alltid kommer att vara normlöst hädanefter :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var inte kvinnofientlig. Han ansåg inte att det överensstämde med Bibelns ord att man har kvinnliga präster.
      Men som sagt, poängen var att han vågade stå för sin åsikt, trots att han hånades av den normerande makten.

      Radera
    2. Det anser jag vara kvinnofientligt och att sätta sig själv på en piedestal tillsammans med alla andra män. Så det så :-)!

      Radera
  4. Är det normbrytande att inte förändras, då samhället gör det? Är inte så säker på att det är vad jag lägger i begreppet, men visst har du rätt i att han stack ut.

    SvaraRadera
  5. Philadelphia är en riktigt bra film.

    Tycker det är kul att du vågar skriva saker som inte är politiskt korrekta. Vi lever ju trots allt i en demokrati så du får ju tycka precis vad du vill och jag tänker försvara din rätt att göra det, även om jag inte håller med. Man skulle nästan kunna säga att du är normbrytande :)

    SvaraRadera