torsdag 30 juli 2015

Tag: Har du läst...

Boklysten har taggat mig. Utmärkt! Då har jag något att göra, medan regnet vräker ner där ute.

Har du läst...


en bok med snö på omslaget?
Flickan med snö i håret av Ninni Schulman.
en bok som handlar om krig?
Att inte vilja se av Jan Guillou.
en bok som är skriven av en finsk författare?
Fänrik Ståls sägner av Johan Ludvig Runeberg.
en bok som är över 800 sidor?
Det tror jag inte.
en bok som har ett spöke som huvudkaraktär/har en stor roll?
Gissa vem jag är idag sa Labolina av Lasse och Inger Sandberg.
en bok där någon av huvudkaraktärerna äger en affär?
Mord i Havanna av Jan Mårtensson.
en bok vars titeln innehåller ordet "en"?
En liten värld av Åsa Hellberg.
en bok där någon av huvudkaraktärerna är fruktansvärt rik?
Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson.
en bok som handlar mycket om djur?
Djurfarmen av George Orwell.
en bok som utspelar sig på hösten?
Utan egen vinning av Karina Johansson.
en bok som knappt innehåller några glada inslag?
Nu är det några år sedan jag läste den, men Det femte barnet av Doris Lessing innehåller inte många glada inslag när Ben har fötts.
en bok som handlar om bröllop?
Vet inte om Hemsöborna av August Strindberg räknas. Där förekommer ett viktigt bröllop, men det är ju inte bokens huvudsakliga innehåll.
en bok som handlar om häxor?
Nej.
en bok som utspelar sig på en ö?
Gullivers resor av Jonathan Swift.
en bok som har en karaktär som du kan känna igen dig i?
En man som heter Ove av Fredrik Backman.
en bok som utspelar sig i rymden?
Aniara av Harry Martinsson.
en bok som i titeln innehåller något av de fyra elementen? (eld, vatten, luft, jord)
Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson.

Då taggar jag Havsdjupens sal och Agnes bokblogg.

10 kommentarer:

  1. Oj vad snabb du var! Jättekul att läsa dina svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upptäckte att jag hade glömt ett par frågor, men det har jag fixat nu. Jag tror inte att vi svarade lika på en enda fråga. Kul :)

      Radera
  2. Vad glad jag blir när jag ser att min tag fått fart från blogg till blogg :)

    SvaraRadera
  3. Kul att se dina svar. Förstår att du helst inte läser långa böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man kommer till 400 sidor börjar det oftast kännas att det räcker.

      Radera
  4. Tack för taggningen! Mitt inlägg kommer ut på onsdag!

    SvaraRadera
  5. Din lista skulle jag nästan helt kunna kopiera. Men jag har faktiskt läst en bok på över 900 sidor, Harry Potter och Fenixorden :-)
    Sv. Ja, vi får se om jag hinner färdigt manuset till tävlingen på DeckarDottier förlag. Men jobbar på det!
    Här har jag hittat animeringsbilderna i min blogg http://www.picturesanimations.com/ Gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du hinner! ;)
      Tack för länken!!!

      Radera