torsdag 12 november 2015

Kvinnoalfabet - M

Kvinnoalfabetsutmaningen från enligt O fortsätter. Nu är det dags för bokstaven M.

1. Vilken kulturell kvinna på M har följt dig länge?
Jag vill nämna någon annorlunda gestalt, nämligen Maria, Jesu moder. Om evangelierna är sanna i beskrivningarna av henne, så var hon synnerligen speciell. Hennes lydnad mot Gud, när hon ska föda en son utan att vara gift. Något som hon kunde ha blivit stenad för. Antagligen var hon bara 13-14 år. Men ändå en viss sturskhet, när hon säger: "Alla folk skall prisa mig salig!" Hon ska sedan ha levat länge nog för att se sin son avrättas.
2. Vilken kvinna med för- eller efternamn på M, som är en stor favorit, men får för tok för lite uppmärksamhet?
Författarinnan Jila Mossaed, född i Teheran men bor numera i Göteborg. Hon skriver både romaner och poesi.
3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på M vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Här väljer jag Margareta Krook, som var en fantastisk skådespelare. Hon behärskade både drama och komedi. Spannet är långt mellan rollen som Majorskan i Gösta Berlings Saga och kvinnan som spelar Sjöfartsspelet tillsammans med bland annat Lars Ekborg.
4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på M har du ännu inte utforskat?
Jag tror faktiskt inte att jag någonsin har läst något av Moa Martinsson (säger jag med skammens rodnad på mina kinder).

16 kommentarer:

  1. Jila Mossaed var ett intressant tips - ett helt nytt namn för mig! Och Moa Martinson fick en plats hos mig också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen hamnade Moa M inte bland de outforskade på din lista :)

      Radera
  2. Jag älskar Margareta Krook i den sketchen, eller vad man ska kalla det :)

    SvaraRadera
  3. väldigt bra M - kvinnor, Robert! Margareta Krook var en favorit. har du inte läst Moa Martinson är det lätt avhjälpt. jag ordinerar Kvinnor och äppelträd eller Mor gifter sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag ska försöka mig på Mor gifter sig.

      Radera
  4. Jila Mossaed lär du nog ha på rätt ställe, jag har inte hört talas om henne förr.

    SvaraRadera
  5. Jila Mossaed är ett nytt namn för mig, intressant!

    SvaraRadera
  6. Maria - tänk att man inte automatiskt tänkte på henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken går väl oftast till författare, sångerskor och skådespelare.

      Radera
  7. Moa självklart. Att läsa om det fattiga Sverige ur en arbeterskas ögon är inte helt fel.

    SvaraRadera
  8. Moa Martinssson är väldigt intressant! Jag rekommenderar särskilt Kvinnor och äppelträd.

    SvaraRadera