tisdag 24 november 2015

Tisdagsutmaning - Ge en bok ett pris

Veckans tisdagsutmaning från Kulturkollo. Så här skriver Johanna: Det är inte varje dag vi kan vara allsmäktiga men idag tänkte jag att vi skulle vara det. Idag får nämligen var och en av oss välja en bok att ge det finaste litteraturpris som finns (jag har inget namn på det men ni kan tänka er ett). Jag tänker att det svåra inte är att ge en bok ett pris utan bara välja EN bok. Det behöver inte vara en nyutgiven bok  så gräv i arkivet ni.
Så tänk efter noga och så berättar ni vilken bok och varför som ni vill prisa!

Rolig uppgift, men svår. Prisjuryn, bestående av mig, har dock till slut enats: Priset går till Khaled Hosseinis roman Och bergen svarade. Motiveringen lyder: För att denna roman på ett utomordentligt sätt berättar om människorna i en afghansk familj som av ödet skiljs åt och därför får helt olika liv.

10 kommentarer:

  1. Vilken fin motivering er jury hade :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vi" grubblade länge och vägde orden på guldvåg ;)

      Radera
  2. Den har jag ju inte ens läst. Än. Den finns dock på läsplattan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla Hosseins böcker är så bra och ack så gripande!

      Radera
  3. Svar
    1. Du har fina läsupplevelser framför dig.

      Radera
  4. Den har jag inte heller läst. Kändes som om en får tacka för boktipset.

    SvaraRadera
  5. Härligt att juryn var enig! Fint tips, aktuellt och intressant innehåll särskilt nu när vi tar emot många flyktingar från Afghanistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bråkade lite först, men till slut kom jag överens ;)

      Radera