måndag 23 maj 2016

Tematrio - Hemligheter

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om hemligheter. Så här skriver Lyran: Många böcker bygger på hemligheter av olika slag. Den senaste veckan har jag läst två böcker vars gemensamma nämnare är just hemligheter. Därför blir veckans tema just texter som på olika sätt berättar om, speglar eller innebär hemligheter (nya tolkningar av runstenar räknas). 


Frimureriet brukar ju sägas handla om hemligheter, och därför väljer jag som första bok Dan Browns Den förlorade symbolen.
Da Vinci-koden fick ju många läsare att fullständigt förlora verklighetskontakten. Många människor trodde på fullt allvar på allt som stod i boken. ("Brown skriver ju i boken att det är sant...") Nästan lika illa var det med Änglar och Demoner, där Brown lyckades väcka liv i det sedan länge insomnade ordenssällskapet Illuminati. Men inser man att böckerna är påhittade, så tycker jag att de är riktigt underhållande och spännande.
Den förlorade symbolen gjorde mig inte heller besviken. Här berättar Brown de mest häpnadsväckande saker om frimurarna, och han använder sig av många gamla konspirationsteorier. Hela Washington kryllar tydligen av hemliga budskap från frimurarna. En högtidsstund för alla foliehattar. Eftersom jag själv är frimurare, tyckte jag att det var extra roande :)


Så tar jag Åsa Hellbergs bok Sonjas hemlighet. Det är uppföljaren till Sonjas sista vilja.
I boken får man följa väninnorna Susanne, Rebecka och Maggan, men även några fler personer dyker upp och mycket kretsar kring Julie och hennes familj. Julie far från London till Paris, vilket gör hennes mor Edith mycket upprörd. Edith vill inte tala om sina ungdomsår i Paris.
Susanne, Rebecka och Maggan upptäcker märkliga saker när de går igenom Sonjas kvarlämnade saker, och de förstår att Sonja burit på en hemlighet som hon inte delat med dem.


Det gamla riket av Vilhelm Moberg är en gammal goding. Den kom ut 1952 och är en samhällssatir där Moberg gisslar det han upplevde som rättsröta i det svenska samhället.
Handlingen är dock förlagd i det fiktiva kungadömet Idyllien, där konung Alexander XVI regerar. Landet har en ofantlig byråkrati, som bara växer. Men det som oroar samhällets toppskikt är något annat, nämligen att Den Stora Statshemligheten ska läcka ut. Denna hemlighet är att kungen har homosexuella böjelser. Därför är hovet utsatt för utpressning och man betalar pengar från kontot För nådigt känt ändamål.

22 kommentarer:

  1. Tror att jag har läst Dan Brown-boken. Det känns som att boken av Moberg vore något för mig

    SvaraRadera
  2. Av Brown har jag bara läst de två första. Med nöje måste sägas. Mobergs bok blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moberg använder skickligt den skönlitterära formen för att kunna angripa de exempel på rättsröta i Sverige som han anser finns.

      Radera
  3. har sett en film baserad på Dan Browns första bok Da Vinci - koden. och Moberg är bekant, men Åsa Hellberg känner jag inte till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa H har publicerat sex böcker de senaste åren. Fem av dem i feel good-genren.

      Radera
  4. Läst Dan Browns böcker, konspirationsteorier kan vara god underhållning. Boken av Moberg var okänd för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att Mobergs bok är mycket läsvärd. Jag lånade den på biblioteket och blev så fascinerad av han stilgrepp att jag köpte den på nätet.

      Radera
  5. Har läst Da Vinci koden men den var ingenting för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglar och demoner tycker jag är hans bästa, men gillar man inte Da Vincikoden så tycker man nog inte om de andra heller.

      Radera
  6. Härlig blandning! Det är intressant det där med folk som inte förstår skillnad på fakta och fiktion (de borde inte ha internetuppkoppling heller)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur är det man säger? Folk är inte dumma; de är dummare ;)

      Radera
  7. Kul blandning! Och Moberg är förstås alltid Moberg, dvs läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid skoj när man kan få trion att spreta lite :)

      Radera
  8. Åsa Hellberg har jag tänkt läsa så småningom, har Sonjas sista vilja i hyllan. Den förlorade symbolen tyckte jag minst om av Browns böcker, men jag har inte läst Inferno än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite grand av samma stil i hans böcker. De har ett rasande tempo. En hel bok kan omfatta blott ett dygn, så man blir lite andfådd ;)

      Radera
  9. Har sagt det förut och jag säger det igen: borde läsa åtminstone en bok av Dan Brown, bara för att han skapade sån uppståndelse. Jag försökte mig på filmatiseringen av Da Vinci-koden, men det funkade inte riktigt, stolpigt skådespeleri tyckte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror den gör sig bäst i bokform.

      Radera
  10. Da Vinci- koden läste jag, men inte den här, som jag minns i alla fall.

    SvaraRadera