måndag 22 augusti 2016

E sali blanning

Titel: E sali blanning
Författare: Gunnar Ehne
Förlag: Heidruns förlag (1996)
Antal sidor: 77

Ibland är det roligt att läsa om böcker, särskilt om de inte är för långa ;) Och är det en liten diktsamling, så är det inte motigt alls.

Gunnar Ehne var inte någon produktiv författare, men hans dikter är underfundiga och läsvärda. I boken E sali blanning får vi just en salig blandning dikter. Några är på rikssvenska, medan andra är på mål. Gunnar Ehne bodde i norra Värmland.

Jag tänker inte recensera den mer än så. Istället kan ni få läsa en av mina absoluta favoritdikter från denna bok. Några förklaringar för den som inte förstår denna dialekt. Söer=får. Tarjer=tjatar. Fôggelsang=fågelsång.

KVÄLLSBÖNA
Har du nôn skog
i din himmel, du Gud
Te gå i en finen kväll
En tocken där gammel skog, du vet
mä smörsôpp å kantarell

Vi hörd fôll ôm gröna änger
ôm söer mä vita ull
Musik ifrå harpas stränger
å gater gjord uttå gull

Men ja skull nock int trives
mä dä där, du Gud
Du vet ja är blyg å rädd
Dä låter sö fint på nô vis, du Gud
å ja ä inte tocken klädd

Kanske du tycker ja tarjer å fråger
men dä här ä noga för mej
Fast slepper ja unna ellbrann å plåger
ska ja ta't sôm dä ä ôppnär dej

Men har du en skog
i nôn utkant, du Gud
vill ja gå där i ensamhet
å ly på en bäck å på fôggelsang
när dej, i all evihet

Kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 33: Läs en lyriksamling.

3 kommentarer:

  1. Jättefin! Jag har nog inte läst något av honom tidigare. Han påminner lite, tycker jag om Jeremias i Tröstlösa. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig den dikten på min begravning.
      Har nog inte läst något av Jeremias i Tröstlösa, så jag får tro dig på ditt ord.

      Radera
  2. Fantastiskt vacker, kan väl tänka mig den på min begravning...

    SvaraRadera