onsdag 28 september 2016

Tematrio - Höstfärger i titeln

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om höstfärger i titeln. Så här skriver Lyran: Det är snart oktober och definitivt höst. Bra, hösten är min favoritårstid, särskilt när den är så fin som årets har varit. Extra mycket tycker jag om att promenera och sparka i höstlöv. Dessutom är träden så fina när lövens färger skiftar till gult, orange, rött och brunt. Och om dessa färger handlar veckans tema. Berätta om tre böcker som har någon av höstens färger i titeln! Var så långsökta ni vill i era tolkningar.


Mellan rött och svart är tredje delen i Jan Guillous romansvit Det stora århundradet. De första delarna heter Brobyggarna och Dandy.
Guillou gjorde mig inte besviken den här gången heller. Den här gången följer vi familjen Lauritzen i både Sverige och i Tyskland under tiden fram till andra världskriget. Det tyska samhället polariseras och motsättningarna letar sig även in i familjen. I släkten finns både judar och SS-officerare.
Jan Guillou är ju en författare som aldrig kommer att få några litterära utmärkelser. Han skriver för en alltför bred publik. Men jag tror ändå att den här romansviten kommer att bli en klassiker. Den kommer med största sannolikhet att filmatiseras, och då kommer vi att ha en svensk Forsythesaga.
(Ack vad jag saknar den serien från min sedan länge svunna barndom...)

Det finns massor med böcker som innehåller färgen röd: Röda rummet, Vi ses vid Röda sten, Röde orm...


Orange is the new black av Piper Kerman är en självbiografisk bok om kvinnan vars förflutna som smugglare av knarkpengar hinner ikapp henne och hon döms till femton månaders fängelse.
Boken handlar om livet innanför fängelsemurarna. Ett hårt liv, men där finns även utrymme för mänsklighet.

Sen kom jag inte på någon bok som innehåller orden gul eller brun, men Lyran skrev ju att vi fick vara så långsökta som möjligt. Därför får det bli Karin Brunk Holmquists Rapsbaggarna. För raps är ju gult, eller hur?
Alla bor inte i storstan och alla är inte så sofistikerade. Som de båda bröderna Henning och Albert, som bor tillsammans som de alltid har gjort, bara en liten bit från barndomshemmet.
Tiden har stått stilla. Allt de båda bröderna begär av livet är en korvbit att lägga på smörgåsen och så naturligtvis snus.
När det öppnas ett hem för kvinnliga missbrukare i barndomshemmet blir de förstås oroliga. Oron får dem att vanka oroligt i rapsfältet och spotta snus. Det blir upptakten till en invasion av både ufologer och malmletare.
De båda bröderna är helt omedvetna om att de själva är orsak till det mesta av alla konstiga saker som sker kring deras hem.
Boken är rolig och det bästa är att jag är övertygade om att det finns sådana här personer som de båda bröderna i verkliga livet. När storstadsborna twittrar, dricker latte och går på spa finns det alldeles riktiga människor kvar där ute.

PS. Missa inte att jag har en utlottning av Samuel Brhanes bok Farväl till Eritrea.

18 kommentarer:

  1. Just rött verkar vara väldigt vanlig i boktitlar, är det en mer laddad färg eller varför skrivs så lite om t.ex. gult? Kommer bara på "En halv gul sol", men säkert tio-femton titlar med rött i!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom också bara på En halv gul sol, men insåg att jag inte visste något om boken.

      Radera
  2. Just Rapsbaggarna har jag inte läst ännu, men gillar verkligen Brunk Holmqvists böcker - så varma och härliga.

    SvaraRadera
  3. Här var det tre författare och böcker som jag känner till även om jag inte läst dessa böcker ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland när man hoppar runt bland bloggarna kan det vara många böcker och författare som man aldrig hört talas om.

      Radera
  4. Orange is the new black är vanligt förekommande denna vecka och den enda av dessa som jag har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dräller väl inte av böcker med orange i titeln :)

      Radera
  5. Har inte läst någon av böckerna i Guillous romansvit. Det kanske vore nåt...

    SvaraRadera
  6. Rapsbaggarna lät kul, lägger på minnet. Tack för tips! :)

    SvaraRadera
  7. Rapsbaggarna var väl en bra lösning! har varken läst eller sett Orange is the new black

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller läst eller sett Orange is the new black, men det var den enda jag kom på som hade med orange att göra :)

      Radera
  8. Jag har inte riktigt kommit mig för att läsa den där serien av Guillou.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst de två senaste delarna. Inbillar mig att någon av dem dyker upp på bokrean i februari ;)

      Radera