lördag 21 januari 2017

Himmel och helvete

Titel: Himmel och helvete
Originalets titel: Himnaríki og helvíti
Författare: Jón Kalman Stefánsson
Förlag: Weyler
Antal sidor: 170

Bilden här intill visar Trilogin om pojken, men det är första delen som jag har läst nu - Himmel och helvete.
Handlingen utspelar sig i en karg isländsk miljö bland fiskare. Jag bedömer att det är slutet av 1800-talet. Huvudpersonen är "pojken", vars namn vi inte får veta. Han förlorar sin bäste vän under en fisketur, och sedan får vi följa honom när han lämnar sitt arbete i fiskebåten och tar sig till "köpingen" där han får arbete på en servering.
Det svåraste tycker jag är att hålla reda på alla isländska namn. Tempot är lågt, så det är sannerligen ingen spänningsroman. Och jag fick säkert läsa en 20-30 sidor innan jag över huvud taget kom in i boken.
Men sedan fastnade jag. Inte så mycket för handlingens skull, som för det vackra, uttrycksfulla språket och miljöbeskrivningarna. Så många fina meningar, som man kan stanna upp och suga på. Det råder ingen tvekan om att Stefánsson är en stor författare.
Jag ska utan tvekan läsa de följande delarna också, men jag gör ett litet uppehåll så att jag kan läsa första delen i Sigrid Undsets Kristin Lavransdotter.

Kaosutmaningen får den här boken svara mot punkt 31: En bok som utspelar sig före år 1900

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar