tisdag 10 januari 2017

Veckans ord på V

Linda med bloggen enligt O har återupptagit sin alfabetsutmaning efter juluppehållet. Jag blev lite konfys, för det är tisdag idag och tidigare har det varit på torsdagar, men det får väl bli bra ändå ;) Varje vecka presenterar hon fem ord på en bokstav. Dessa ska vi associera med böcker. Våra tolkningar av detta är tämligen fria, men det ska handla om böcker eller författare. Veckans bokstav är V.

valp
Ordet valp får mig att associera till Jan Guillous bok Tjuvarnas marknad. Där finns odrägliga nyrika, som med diverse mygel tillskansat sig enorma förmögenheter, så jag kom att tänka på finansvalpar.
I boken får vi även lära känna ett antal ungdomar som är barn till de nyrika myglarna. Så kallade brats som inte har något vettigare för sig än att supa på innekrogar. Ett valpigt beteende...

vanlig
Det som gör att så många av oss älskar En man som heter Ove är att han känns som en alldeles vanlig människa, samtidigt som man nog inte skulle vilja ha honom som granne. Han är en man som ständigt har kommit i kläm, men han är obrottsligt ärlig och en riktig hedersman, fast en besvärlig sådan.

vansinnig
Om jag skulle bli lämnad ensam på Mars som Mark Watney i Andy Weirs roman med detta namn skulle jag säkert bli vansinnig, vilket skulle göra mig till den förste som dött på den röda planeten.

vemod
Nobelpristagaren Grazia Deleddas bok Elias Portolu fyller mig med ett visst vemod. Den unge Elias älskar verkligen broderns fästmö Maddalena, men han förmår inte öppet visa sin kärlek, och hon gifter sig med brodern. Elias är en olycklig människa. Samtidigt kan jag bli vansinnig på honom som inte lyckas fatta rätt beslut, så jag kunde ha använt boken under punkten ovan.

vän
Just nu går en TV-serie baserad på Mikael Bergstrands roman Delhis vackraste händer. Helt emot sin natur far Göran Borg till Indien, där han finner en osannolik vän i Yogendra Singh Thakur, som kallas Yogi. Yogi tar med Göran på en inre och yttre resa i det myllrande New Delhi.

6 kommentarer:

  1. jag blev också helt komfys.tisdag/torsdag - det är bara att rätta och packa sig. jag tror att jag hade kunnat hantera Ove, faktiskt. ensam på Mars hade jag dött på fläcken i rena förskräckelsen. så enkelt var det inte för den stackars Elias Portolu. jag har läst Bergstrands bok och vet att jag tyckte mycket om den. serien uppfattar jag som något helt annat. Görans vän är en pärla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev än mer konfys när jag upptäckte att det finns en Yogendra Singh Thakur som har en blogg: http://yogendrasinghthakur.blogspot.se/
      Men när jag insåg att den hade en svensk url så insåg jag att den nog inte skulle tas på allvar.

      Radera
  2. Åh, Ove! Däremot har jag faktiskt varken läst eller sett Dehlis vackraste händer, men det kanske är dags.

    SvaraRadera