fredag 17 mars 2017

Bokbloggsjerka 17-20 mars

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:

Vad tycker du om stereotyper? Känns det tryggt, irriterande, bör undvikas, etc.
Jag utgår från att det handlar om ifall de dyker upp i böcker. Om det är en bok som ska vara seriös, så skulle jag bli galen om det dök upp giriga judar, lata afrikaner, dumma blondiner och så vidare. Och jag vill inte läsa en deckare där det visar sig att det var butlern som var skyldig ;)
Om det däremot är en bok som är avsedd att vara rolig, så tycker jag inte att det är så farligt. Skämt om korkade blondiner och snåla smålänningar kan faktiskt vara roliga ;)
Men kommer det en nollåtta och frågar mig hur jag har det i Värmlandsskogarna, så tar jag fram hagelbössan! (Nädå, lugn, jag har inga skjutvapen.)

30 kommentarer:

  1. Samma nollåttor tror dessutom att vi värmlänningar kommer långt norrifrån ... Jag försökte komma på några trevliga stereotyper men misslyckades!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholmare åker "upp" till Värmland. Å andra sidan åker karlstadsbor "upp" till Stockholm. Båda är väl lika fel.

      Radera
  2. Jag tycker nog att det finns plats för stereotyper också i litteraturen.

    SvaraRadera
  3. Haha, men 08 är så dryga så dem kan man skjuta. 😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du hur många som bor i Stockholm? En DRYG miljon ;)

      Radera
  4. Jag tål en eller annan stereotyp, bara de inte blir för många och för fjantiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, då får det allt vara en humorbok.

      Radera
  5. Ibland finns det plats även något mer stereotypa karaktärer tycker jag =) Men det ska bara gjort på ett snyggt sätt och inte överdrivet. Om nu inte syftet är att vara skojig eller så.

    SvaraRadera
  6. Törs en blyg tystlåten, fåordig norrländska över huvud taget ha en åsikt i frågan?

    SvaraRadera
  7. Vissa stereotyper kan vara roliga andra kan vara elaka tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland beror det nog också på vilken grupp man ger vissa egenskaper. Det är lättare att tala om snåla smålänningar eller skottar än snåla judar. (Skälet till det vet vi givetvis.)

      Radera
  8. men, hallå, stereotyper gäller väl inte bara personer? kan nog tolerera en eller annan stereotyp i mindre viktigt sammanhang

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordet används väl oftast om personer eller grupper av människor, även om det också kan användas om uttryck.

      Radera
  9. I Den gröna vägen av Anne Enright är en av karaktärerna ganska stereotyp, och i den boken behövs hon för att skapa balans till de andra karaktärerna som är rejält komplexa. Det roliga är att det är just den person som är stereotyp som läsarna av boken brukar tycka bäst om, även jag :)

    SvaraRadera
  10. Ha ha! Den var bra! "Snåla rospiggar" har alltid gillat skämt om "Nollåttor", men aldrig på ett elakt sätt naturligtvis. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast lite elakt kan det väl få vara ;)

      Radera
  11. Dryga stockholmare, snåla smålänningar, roliga göteborgare, tystlåtna norrlänningar... ja, men så är det väl ;) Jag kan tycka att det är kul om det görs på rätt sätt, men det får liksom inte vara den enda egenskap de har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan inte vara helt lätt att vara göteborgare och förväntas berätta roliga skämt hela tiden :)

      Radera
  12. Ja, det kan finnas en funktion för stereotyper i "roliga böcker" men det får inte bli för mycket.

    SvaraRadera
  13. Skämta om vad som helst utom blåögda blondiner ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag kan några blondinskämt 😜

      Radera
  14. Eller hur, det beror på i vilket sammanhang :)

    SvaraRadera