fredag 31 mars 2017

Bokbloggsjerka 31 mars - 3 april

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:

Hur viktigt är det med research tycker du? Kan det bli för mycket ibland, stör det dig när författaren inte verkar ha någon aning om vad denne skriver, etc.
Jag tycker att research är viktigt. Det är oerhört störande om man märker att författaren har helt fel. Även om man ibland kan le och skaka på huvudet. Jag minns en bok om Ture Sventon, där denna ger sig iväg på en flygande matta till Orienten. Där hör han den dova tonen från minaretens klockor. Klockor i en minaret?!
Men visst kan det bli för mycket ibland. Jag läste nyligen en bok, där författaren lät huvudpersonerna googla om platserna de besökte. Till slut blev det som en turistbroschyr. Handlingen fick ge vika.
Men i grunden anser jag att researchen är viktig. (Finns det något bättre svenskt ord för research?) Det är störande om platser eller händelser är tokiga.
(Fast det har ju gått ganska bra för Dan Brown, fastän han fabulerar friskt om platser som inte finns...)

28 kommentarer:

  1. Håller med! Man vill inte ha för mycket fakta och man vill känna att författaren har koll på vad de skriver om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att vi är många som kommer att tycka lika den här veckan.

      Radera
  2. Jo men fiktiva städer visar sig ju funka - jag tänker på Nesser. Men hittar man rena faktafel faller som regel hela historien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiktiva städer är väl fria från faktafel. Det är värre om man placerar Eiffeltornet i London. Eller om man, som Anna Kinberg Batra, säga att Falun ligger i fjällen 😂

      Radera
  3. En del hittar på fiktiva städer, ganska smart egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där kan man placera hus och gator som man vill 😃

      Radera
  4. Tänk, jag vet precis vilken bok du menar där de googlade och läste högt för varandra hela tiden. Det gjorde mig tokig :)

    SvaraRadera
  5. rätt författare kan säkert handskas med fakta utan att läsaren känner att hen docerar eller redovisar inhämtade kunskaper. fakta ska bäddas in

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det absolut vara. Jag läste nyligen Jakob Sverkers bok Betättelsens ängel. Han tog en med på vandringar i Paris utan att det blev störande.

      Radera
  6. Sventon var egentligen inte så berest... när byggdes det första minaret i Sverige? Vissa "fel" är intressant tidsdokumentation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (1948 var långt före charterresor - och när folk sedan började resa mer, söp de mest? tittade varken på kyrkor eller annat :)

      Radera
    2. Men det dröjer förfärligt länge innan felen blir intressanta tidsdokument. Jag vet inte om det finns några minareter i Sverige.

      Radera
    3. 2013 första gången en böneutropare - inte lätt för Sventon att känna till.

      Radera
    4. (2013 första böneutropare i Sverige)

      Radera
  7. I bland kan jag irritera mig på små faktafel men går vidare ganska fort, därför jag inte minns de nu i efterhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan reta mig på språkliga fel också 😂

      Radera
  8. Jag tycker det är trist när en händelse utspelar sig på en verklig plats och detaljerna inte stämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och ändå kunde Arthur Conan Doyle placera Sherlock Holmes på en adress som aldrig funnits 😉
      221B Baker Street.

      Radera
  9. Klockor i en minaret :) :)

    SvaraRadera
  10. Alla uppenbara fel kan störa mig enormt. Vill heller inte ha en redovisning av fakta som författaren har lärt sig utan researchen ska bara finnas för att hjälpa berättelsen att göra den trovärdig.

    SvaraRadera
  11. Tror jag känner igen en sådan roman som till lite för stor del blev turistbroschyr, kanske rentav samma bok. :D

    SvaraRadera