torsdag 9 mars 2017

Olikhetsutmaningen: Nytt och gammalt

Nu har Linda med bloggen enligt O kommit med en ny utmaning. Denna kallar hon olikhetsutmaningen. Så här skriver Linda: Dags för en ny veckoutmaning som jag valt att kalla för olikhetsutmaningen. Varje vecka presenterar jag ett motsatspar och jag vill att ni skriver om två böcker, filmer, tv-serier, författare eller andra kulturella företeelser som passar in på orden. Lätt som en plätt.

Idag handlar det om något nytt och något gammalt.

Jag är inte helt säker på att jag förstått allting, men min tolkning blir att de två "företeelserna" åtminstone delvis ska behandla samma sak, men de ska ändå vara olika, denna vecka något nytt och något gammalt. Jag kör på det i alla fall. Jag väljer två böcker som handlar om människor som av olika skäl tvingas lämna sitt land. Den första boken är gammal, den andra är ganska ny.

Vilhelm Mobergs Utvandrarna är en berättelse om hur en grupp bönder från Ljuders socken i Småland lämnar sina hemman i mitten av 1800-talet för att söka lyckan och friheten i Amerika. I spetsen står den envise Karl Oskar Nilsson och hans hustru Kristina.
Det är inget lätt beslut att fatta. När de lämnar hemlandet så vet de att de aldrig kommer att återvända. Skälet till att de utvandrar skiftar. För Karl Oskar och Kristina är det hungern. De har redan mist ett barn, vilket är skälet till att Kristina till slut går med på Karl Oskars förslag att emigrera. Kristinas morbror Danjel har ett annat skäl. Han är frikyrkoman och har dömts till landsförvisning. Så varför inte åka till Amerika.
Överresan är hård. Det är inte alla emigranterna som får se Amerika. En del sveps in i segelduk och får sin grav i Atlanten.
Moberg har ett härligt, målande språk som på ett lysande sätt beskriver både hur det ser ut i Ljuder och på båten och hur det luktar, men även beskriver de känslor som utvandrarna har.

Flyga drake av Khaled Hosseini är en gripande berättelse om pojken Amir, som växer upp tillsammans med den unge tjänaren Hassan. De delar det mesta, men Amir kan ändå inte förmå sig att säga att Hassan är hans vän. De är ju inte jämlikar.
När Amir deltar i drakflygartävlingarna är det Hassan som är draklöparen, som springer allt vad tygen håller för att hämta drakar som besegrats.
Hassan gör allt för Amir, men när Amir blir vittne till hur Hassan utsätts för övergrepp förmår han inte hjälpa honom. Amirs skuldkänslor gör att de båda pojkarna skiljs åt.
När Afghanistan ockuperas av Sovjetunionen flyr Amir och hans far till USA. Åren går och Afghanistan drabbas av ännu större olyckor genom att talibanerna kommer till makten.
Historien kommer ikapp Amir och han tvingas återvända tillbaka till Afghanistan för att äntligen nå försoning.

10 kommentarer:

  1. ja, just det. jag gjorde nog automatiskt precis som du att mina båda böcker har något gemensamt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ger ju mer mening till utmaningen än att bara ta en gammal och en ny bok, så vi har nog gissat rätt ;)

      Radera
  2. Det var ju bra val för något gammalt och nytt. Det är nog rätt gissat av dig att låta böckerna ha något gemensamt.

    SvaraRadera
  3. Tycker du har valt två väldigt bra böcker! Mina val var mer motsatta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men bra, jag valde inte två dåliga böcker...

      Radera
  4. Här nämner du två helt fantastiska böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte annat än hålla med 😉

      Radera