måndag 27 mars 2017

Tematrio - Tid i titeln

Måndag och dags för Lyrans tematrio igen. Den här gången är temat tid i titeln. Så här skriver Lyran: Tiden går, men allt består eller hur är det man brukar säga? Många romaner handlar om tid på olika sätt och många har dessutom någon form av tidsangivelse i titeln.

Berätta om tre romaner vars titel innehåller något som anspelar på tid!


Den första jag kommer att tänka på är en roman som jag läste för en förfärlig massa år sedan. Isaac Asimovs Tidens död.
I romanen finns en zon/organisation som kallas Evigheten. De som arbetar där står utanför den vanliga tiden och kan resa mellan olika tider. Detta gör de för att kunna göra små förändringar, så att allt ska bli så bra som möjligt. Men blir det verkligen det?
Det finns också ett hot mot "Evigheten". Den bygger nämligen på en tidsparadox.


Irwin Shaws Nattarbete.
Boken handlar om en Douglas Grime, som arbetar som nattportier på ett tämligen sjaskigt hotell i New York. En natt hittar han en död man i en korridor. Bredvid den döde ligger ett papprör med 100000 dollar i sedlar.
Han åker till Europa, där han slår sig ihop med den inte helt igenom hederlige Miles Fabian, som börjar göra en mängd olika affärer med Grimes pengar, vilket berikar dem båda.
Jag tror att Irwin Shaw tröttnade på att skriva boken, för på slutet rafsas det till ordentligt för att alla trådar ska knytas ihop. Ingen dålig bok, men heller inte en bok som man behöver ha läst ;)


Två år i varje klass är en ungdomsbok skriven av självaste Kar de Mumma.
Bröderna Sigge och Putte börjar i tredje klass i realskolan. De hittar på så mycket bus och får så många anmärkningar att de måste läsa extra på sommarlovet för att få lov att flyttas upp i fjärde klass.

28 kommentarer:

  1. Svar
    1. Två år i varje klass handlar om mej... läst boken

      Radera
  2. (jag fick också läsa på somrarna(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackare. Jag badade på somrarna 😄

      Radera
  3. Har inte läst någon av böckerna i din trio.

    SvaraRadera
  4. Kar de Mumma, det var inte igår! Vilken nostalgikick. Asimov är jag mycket förtjust i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger bara: Stiftelsetrilogin!

      Radera
  5. Tidsresenärens hustru/Audrey Niffenegger, men det är ju bara en....har inte TID att leta fram fler ur minnet just nu.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden är oändlig. Åtminstone så länge rummet består.

      Radera
  6. Ska läsa Asimovs stiftelsetrilogi. Det har mest varit en fråga om tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna läsa om den, men det var ju det där med tiden.

      Radera
  7. Irvin Shaw var en favorit i min ungdom och jag slukade nog det mesta han hade skrivit då. Bland annat Nattarbete :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är möjligt att jag är för gammal för hans böcker ;)

      Radera
  8. Tre helt nya titlar för mig! =)

    SvaraRadera
  9. Kar de mumma känner man ju till.

    SvaraRadera
  10. Har inte läst någon av böckerna i din trio

    SvaraRadera
  11. Jag tror att jag läst den där boken av Kar De Mumma, i alla fall har jag läst något av honom för mycket länge sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att jag har läst den men är inte säker. Men titeln poppade upp i skallen på mig när jag funderade på tid i boktitlar.

      Radera
  12. Jag har inte läst någon av dessa, men jag har för mig att Kar de Mummas bok finns i någon sommarstuga som jag brukar eller brukade befinna mig i med jämna mellanrum. Får rota lite i hyllorna i påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore roligt om du hittade den :)

      Radera
  13. Å så kul att du kom på Kar de Mumma!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte var dag man tänker på honom. Men han är värd uppmärksamhet.

      Radera
  14. Har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga som ligger på bokhandelsdiskarna nu.

      Radera