söndag 21 maj 2017

En smakebit på söndag - Den store anonyme

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser just nu heter Den store anonyme och är skriven av nobelpristagaren Nelly Sachs.

Från baksidestexten:
I maj 1940 flydde Nelly Sachs till Stockholm med ett av de sista passagerarflygplanen från krigets Berlin. I en köksvrå på Bergsundsstrand inleddes en ny fas i hennes liv och diktning, tjugosex år senare tilldelades hon nobelpriset i litteratur.
Den store anonyme - ett urval tidigare okända, delvis självbiografiska texter tillkomna mellan ankomsten till det främmande landet och utmärkelsen 1966 - kastar nytt ljus över författaren och hennes verk. Med åren kom Sachs psykiska hälsa att vackla, ändå var det i exilens Sverige hon fann sin poetiska röst. Sedan dess har hennes ord inte upphört att tala aus dem Schweigen, "ur tystnaden".

Smakbiten är hämtad från sidan 18:
Natt! Uppståndelsens heliga mask
Längtansgenomstungen, stjärnsjuk
simmande i martyrblod -
liksom hans sista sår, djupare och djupare,
genomdör dig den döende,
utmynnande i nåden.

26 kommentarer:

  1. Wow. Det känns spontant lite väl tungt för mig. Vi får se om jag någonsin blir vuxen nog för denna typ av litteratur (är 43 i skrivande stund). Men tack för intressant smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR tungt. Men jag är med i en utmaning där vi ska läsa något av samtliga kvinnliga nobelpristagare, så... ;)

      Radera
  2. ja, det är tungt. suggestiv omslagsbild. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var tungsint och mot slutet paranoid.

      Radera
  3. Det här känner jag instinktivt att det inte är för mig :)

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten, det var en nobelpristagare jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan väl lugnt säga att Selma Lagerlöf är mer lättillgänglig 😉

      Radera
  5. Tack för smakbiten. För närvarande känner jag mig nöjd med att jag kände igen namnet i alla fall ;-)

    SvaraRadera
  6. Oj, den verkar vara lite tungt, men kanske intressant? Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. LITE tungt? Garanterat fritt från feel good ;)

      Radera
  7. Lyrik brukar inte vara min genre, men den är säkert intressant. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske ska skaffa en svart basker och sätta mig på ett kafé med den här boken och se svår ut :D

      Radera
  8. Läser inte lyrik så mycket, Men tack för tipset och smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Kände inte alls till namnet, visserligen dålig på att känna till sådant som rör lyrik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hon var en i Sverige bosatt nobelpristagare var nog det enda jag visste om henne.

      Radera
  10. Den boken känner jag inte till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Jag kände till att hon fått Nobelpriset men inte mycket mer. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas det finns bättre böcker av henne än den här...

      Radera