torsdag 31 augusti 2017

Helgfrågan v 33

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången är frågan:

Hur går det med läsningen/bloggandet?

Läsandet har väl löpt på bra, trots att jag oftast bara läser när jag gått och lagt mig. Men jag har läst Betty Smiths Det växte ett träd i Brooklyn, och de båda delarna var så bra och samtidigt så lättlästa att det gick av sig självt på något vis. När jag läst klart ett kapitel var jag bara tvungen att läsa ytterligare ett. Och sedan ett till. Ja, ni vet vad jag menar.

Nu ska jag dock börja på sista delen i Jón Kalman Stefánssons Trilogin om pojken, och då kommer det nog att bli trögare. Inte för att böckerna är dåliga. Absolut inte. Men de är inte lika lättlästa. I den andra delen tror jag att det snöade 200 sidor i sträck, och då blir boken inte någon riktig bladvändare :)

I övrigt väntar jag nu på att min bok ska fara genom webbrymden till tryckeriet. Måtte nu boken inte innehålla för många småfel. Jag vågar ju inte läsa mina egna böcker av rädsla för att jag ska upptäcka något som är tokigt.

32 kommentarer:

  1. riktig bladvändare, såna böcker är trevliga att läsa, spännande med din andra bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan inte annat än rekommendera Det växte ett träd i Brooklyn.

      Radera
  2. Ibland är det skönt att läsa nånting riktigt lättläst. Snöandet i 200 sidor lät inte riktigt roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, mycket snö var det. Men märkligt nog var boken läsvärd, även om snön tyngde mina axlar ibland ;)

      Radera
  3. Jag har inte lyckats läsa när jag gått och lagt mig, varit på tok för trött för det. Men morgnarna har jag fått lite lästid när ett barn vaknar tidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns det som att man inte hade någon tid när ett litet barn hade vaknat 😆

      Radera
  4. Det låter lite som en typisk isländsk bok, med snö i 200 sidor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ❄️❄️❄️❄️❄️❄️😄

      Radera
  5. Det växte ett träd i Brooklyn var fantastisk, jag vet precis vad du menar med språket och att vilja läsa mer. Spännande med din egen bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att alla som kommer i kontakt med boken tar sig för att läsa den!

      Radera
  6. haha, nej snö i tvåhundra sidor kan bli lite tjatigt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas snöandet har lättat lite i den sista delen ;)

      Radera
  7. Det kan vara mysigt med snö (även om det har sina sidor), men att läsa så mycket om det kan nog bli lite väl tröttsamt ...

    Jag känner igen det där med att inte våga läsa sina böcker. Än värre är det när man läst något som kommit i tryck, och man ser felet ifråga, något som att "där borde det ha varit ett komma" eller liknande. Det kan vara hur småttigt som helst, det blir ändå så påtagligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag överlåter läsandet av mina böcker till andra!

      Radera
  8. Stefánssons snöande tar jag gärna för det beskrivs så fantastiskt. liksom stormarna och havet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag säger ju att boken var bra. Jag fastnade Dick i snön ibland, vilket förlängde lästiden 😄

      Radera
  9. Nej, jag läser inte mina egna böcker heller efter det att de kommit ut. Skönt att förlaget sköter sånt. Vet att de rättade några småfel i Manglade när den gick på tilltryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt med folk som du och Jenny som förstår hur det är 😉

      Radera
  10. Trilogin om pojken har jag påbörjat, har ett par delar kvar att läsa...Spännande med nya boken!

    SvaraRadera
  11. Jón Kalman Stefánsson har jag tänkt läsa någon gång. Dina böcker är rätt lättlästa så det går säkert jättebra.

    SvaraRadera
  12. Jag har varit så trött på kvällarna sista tiden så det blir inte så mycket läst just då, trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Trilogin om pojken fyndade jag hos Stadsmissionen och anledningen till att jag plockade upp just den var nog att du hade skrivit något om boken tror jag. Jag har inte läst den än ska tilläggas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gläder mig om jag har påverkat dig :D

      Radera
  14. Det växte ett träd måste jag läsa om! Var väl på 80-talet jag läste den tror jag.

    SvaraRadera
  15. Trilogin om pojken verkar bra, men nu är det bara bladvändare, typ spänningsromaner, som verkar funka bäst för mig. Var sak har sin tid. ;)

    SvaraRadera
  16. 200 sidor snö, låter jobbigt. Kanske har växthuseffekten slagit till i denna bok.

    SvaraRadera