söndag 24 september 2017

En smakebit på söndag - Husfrun

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu är Husfrun av Nobelpristagaren Sigrid Undset.

Husfrun är andra delen i trilogin om Kristin Lavransdotter. Den första delen heter Brudkronan.

Mitt exemplar innehåller alla tre delarna. Därför är det höga 
sidnummer trots att jag är i början av denna del. Smakbiten kommer från sidan 241:

Julaftonen störtregnade det och blåste. Det var ogörligt att använda slädar, och alltså måste Kristin stanna hemma, när Erlend och husfolket redo till nattmässan i Birgsi kyrka.
Hon stod i stugdörren och såg efter dem. Torrvedsfacklorna, som de buro, lyste rött på de gamla mörka husen, speglade i tunets våta halka. Vinden tryckte ned flammorna och bredde ut dem åt sidorna. Kristin stod kvar, så länge hon hörde dånet av deras ritt i natten.
Inne i hallen brann det ljus på bordet. Kvarlevor av kvällsmaten stodo omkring - grötrester i fat; halvätna brödlevar och fiskben flöto i ölslasket. De tjänstemör som skulle vara hemma hade redan lagt sig till ro  på golvhalmen. Kristin var ensam på gården med dem och en gammal man, som hette Ån. Han hade tjänat på Husaby sedan Erlends farfars tid; nu satt han i en liten stuga nere vid sjön, men kom gärna upp till gården om dagarna, gick och pysslade litet och trodde att han arbetade med besked. Ån hade somnat vid bordet i kväll, och Erlend och Ulv hade skrattande burit honom bort i en vrå och brett ett plagg över honom.

28 kommentarer:

  1. den här serien tål att läsas gång på gång och i olika åldrar. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den finns kanske i nyare utgåvor, men jag gillar den här äldre svenskan. Mina Selma Lagerlöfböcker är skrivna på samma sätt.

      Radera
    2. (ja, böckerna är nyöversatta, men översättaren säger själv att de gamla bra)

      Radera
  2. trevlig läsning, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Jag har nog bara läst utdrag ur Kristin Lavransdotter, i gymnasiet. Tycker jag borde komma ihåg om jag hade läst hela :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är alltför mastigt för gymnasister att plöja igenom hela Kristin Lavransdotter.

      Radera
  4. Jeg har ikke lest Kristin Lavransdatter, men har alltid hatt lyst til å gjøre det. Det er jo bøker som er viktige i norsk litteraturhistorie. Problemet er jo at det kommer ut så mange nye bøker at en ikke tar seg tid til å lese de gamle. Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har roat mig med att läsa flera svenska klassiker. Det är ofta givande. Jag tror säkert att det finns många guldklimpar bland norska klassiker också.

      Radera
  5. Det här är något som jag skulle vilja läsa. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tar nog sin tid att läsa, men jag tror den är mödan värd.

      Radera
  6. Detta är en serie som jag har funderat i flera år på att läsa, men än har det inte blivit av. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Den serien har jag tänkt mig att läsa så småningom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så ofta man läser skönlitterära böcker om skandinavisk medeltid.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Har inte läst den boken.

    SvaraRadera
  9. Svar
    1. Tillsammans med en del andra måsten 😜

      Radera
  10. Inte läst den här serien men någon gång så.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbit! Inte läst men blev nog lite mer intresserad av att göra det nu. :)

    SvaraRadera
  12. Det är just den boken jag har i min hylla, och som jag läste också, men det känns nog länge sen nu.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Den här trilogin älskade jag och utgåvan jag läste på 80-talet har framsidan som du har tagit med i inlägget :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det säkert samma utgåva vi har.

      Radera
  14. Jag återkommer ofta till Lavransdotter när man ska lista favoritböcker! Så även denna vecka!

    SvaraRadera