torsdag 7 september 2017

Olikhetsutmaningen: Tjock och tunn

Linda med bloggen enligt O har en utmaning, som drar igång igen efter sommaruppehållet. Denna kallar hon olikhetsutmaningenVarje vecka presenterar hon ett motsatspar och hon vill att vi skriver om två böcker, filmer, tv-serier, författare eller andra kulturella företeelser som passar in på orden.

Denna vecka handlar det om tjock och tunn.

Man kan säkert hitta olika infallsvinklar på detta, men jag väljer omfånget på böcker.

Jag börjar med tjockisarna. En som inte sparade på bläcket (bildligt talat) var Stieg Larsson. Hans böcker i Millenniumtrilogin är tegelstenar allihop.
Tänk att han kunde skriva så fängslande böcker. Och så synd att han aldrig fick uppleva succén.

Vad gäller tunn så får detta representeras av Kim Thúys ru.
Kim Thúy lämnade Vietnam som båtflykting 1978 då hon var tio år gammal. Idag är hon bosatt i Montreal med sin make och deras två barn. Hon har arbetat som översättare och krögare.
Detta är en annorlunda bok. Det är inte en löpande text, utan det är korta berättelser med glimtar från hennes liv. Så korta att de ibland i denna pocketbok bara fyller en halv sida.
Det tog ett tag för mig att vänja mig vid berättarstilen. Ibland hänger en berättelse ihop med berättelsen före, men inte alltid. Ibland är hon i Saigon, ibland i Hanoi, ibland i Montreal och så vidare.
Men snart blev jag alltmer fascinerad av hennes berättelser. Språket är vackert och målande och man får ta del av både glädje och smärta som hon upplevt. Familjen förlorade allt, men kunde skapa ett nytt liv i Nordamerika.

8 kommentarer:

  1. sett filmerna och tjuvlyssnat lite när maken lyssnat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker och filmer är lätta att dela.

      Radera
  2. Ru gillar jag verkligen! Och Kim Thúys andra böcker också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den här av hennes böcker.

      Radera
  3. Svar
    1. Jag får fundera på att utforska henne närmare.

      Radera
  4. Gillade Milleniumtrilogin mycket, men har absolut ingen längtan efter att läsa fortsättningen när det är en annan författare som skriver. Kim Thúy läser jag dock gärna böcker av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också struntat i fortsättningsböckerna av den där vad han nu heter 😉

      Radera