måndag 11 september 2017

Tematrio - HBTQ

Måndag och dags för Lyrans tematrio igen. Den här gången är temat HBTQ. Så här skriver Lyran: Vi har haft Pride i Värmland och jag är lite extra pepp efter att ha läst en bra bok som innehåller HBTQ-tema. Temat denna vecka är således HBTQ.

Berätta om tre böcker, filmer, låttexter etc. Var så kreativa ni vill!

Det gamla riket av Vilhelm Moberg är en gammal goding. Den kom ut 1952 och är en samhällssatir där Moberg gisslar det han upplevde som rättsröta i det svenska samhället.
Handlingen är dock förlagd i det fiktiva kungadömet Idyllien, där konung Alexander XVI regerar. Landet har en ofantlig byråkrati, som bara växer. Men det som oroar samhällets toppskikt är något annat, nämligen att Den Stora Statshemligheten ska läcka ut. Denna hemlighet är att kungen har homosexuella böjelser. Därför är hovet utsatt för utpressning och man betalar pengar från kontot För nådigt känt ändamål.
Där finns även kyrkoledare, som anmäls för brott, men ingenting händer. Allt avskrivs.
Det är inte så svårt att förstå att det är Haijbyaffären och Kejneaffären, som Moberg skriver om. Även kyrkoledares snaskiga affärer hade verklighetsbakgrund i Sverige.
En rolig idé att utgå från ett fiktivt land för att egentligen skriva om missförhållanden i Sverige. Ofta går väl satiren till överdrift, men trots detta är det en bok som utgör en viktig del av vår samhällshistoria. Jag misstänker att den inte togs emot alltför väl när den gavs ut.

Ungdomsfilmen Fucking Åmål. Från början var tanken att det skulle bli en film med det vanliga Stockholmsperspektivet. Det finns städer runt om i Sverige med stackare som inte kommit sig för med att flytta till storstan.
Men under arbetets gång blev det en film om kärleken mellan två tonårsflickor.
Som en kuriositet kan nämnas att filmen inte är inspelad i Åmål utan i Trollhättan.

Den sista är väl ett gränsfall. Jag har valt Ruts bok i Gamla Testamentet.
När Noomi ska ge sig av är det tänkt att svärdottern Rut ska stanna kvar, men Rut vill inte skiljas från Noomi och ger denna kärleksförklaring:
Tvinga mig inte att överge dig
och vända tillbaka.
Dit du går, går också jag,
och där du stannar, stannar jag.
Ditt folk är mitt folk,
och din Gud är min Gud.
Där du dör, vill jag dö,
och där vill jag bli begraven.
Herren må göra mig vad som helst -
endast döden skall skilja oss åt.
(Nej, det står ingenstans att Rut var lesbisk, men det är ändå ovanligt med en sådan kärleksförklaring mellan två personer av samma kön i Bibeln.)

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag inser att jag läser synnerligen få böcker med HBTQ-inslag.

      Radera
  2. det har du verkligen rätt i vad det gäller Rut och Noomi. det har en aldrig hört något om tidigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att den texten är intressant att fundera över.

      Radera
  3. I Fanny Flaggs "Stekta gröna tomater" använder ena huvudpersonen just den här texten från Rut som kärlekshälsning! Jättefint. Om du vill ha tips på titlar med bra HBTQ-tema så satte jag ihop en jättelista för ngt år sedan, bara att börja bocka av... :)

    https://sannasbokhylla.blogspot.se/2014/02/stora-laslistan-boktips-med-hbtq-tema.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett filmen Stekta gröna tomater.

      Radera
  4. Svar
    1. Det är väl egentligen filmtiteln jag stör mig på. Svenska filmer visar ofta en bild av storstaden som glam och fest, medan folk i landsorten framställs som bakåtsträvare eller möjligen som människor med en stark längtan att lämna sin hemort och få komma till storstan "där det händer något".

      Radera
  5. Fucking Åmål är bra. Och Moberg borde jag läsa mer av. Jag kom bara halvvägs genom Utvandrar-serien men det var längesen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Utvandrarserien är ju SÅ bra! Gör ett försök igen.

      Radera
  6. Bästa Haijby-boken ingår i min trio!!! Och att inte komma igenom Moberg, si det förstår jag inte!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Moberg lägger man inte ifrån sig oläst!

      Radera