fredag 20 oktober 2017

Helgfrågan v. 42

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången är frågan:

Vad tycker du en bra recension ska innehålla?
Därefter en bonusfråga:
Vad brukar du unna dig när det är helg?

En bra recension ska väl helt enkelt innehålla recensentens uppfattning om boken, men även varför han/hon tycker så. Var boken bra, men språket torftigt? Saknades det en röd tråd? Var den tröttsam att läsa, eller var det en verklig bladvändare? Varför?

Hmm, känns som att mycket av helgen används till att veckohandla och att skjutsa tonårsbarn... Det vi unnar oss brukar vara enkla saker, som ostbågar och godis.

Men sistlidna helg hände det sig att jag var på en liten Ålandsresa. Vi som varit anställda hos en viss ungdomsorganisation gör en årlig sådan resa. Jag har dock inte varit med på mycket länge. Det var nog 20 år sist. Jag var nog "The Grand Old Man" i sällskapet, men det var roligt även om jag inte var uppe alls lika länge som de unga.

Men hur som helst handlade jag i taxfreebutiken. Där hittade jag en flaska Laphroaig - en mycket rökig whisky. Ikväll ska jag unna mig ett glas av denna.

16 kommentarer:

  1. jo, minns den tiden när vi frågade våra tonårsbarn, om vi fick lov att ta ett glas vin? Dvs om de skulle bort - eller kunde ta sig hem själva...

    SvaraRadera
  2. Whisky har jag aldrig lärt mig att tycka om. Har provat mängder av olika sorter, men mina smaklökar tycker att alla är lika vidriga :)

    SvaraRadera
  3. Bra sammanfattning över vad som ska vara med i en recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det täcker inte det mesta :)

      Radera
  4. Håller med om vad som ska vara i en recension, whiskey är jag inte så jätte förtjust i, men lite i irish coffee kan funka ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irish coffee är smaskens, men då ska det definitivt inte vara Laphroaig. Hellre Jameson.

      Radera
  5. Bra frågeställningar för att få fram en bra recension. :)

    SvaraRadera
  6. Whisky hör inte till mina favoriter speciellt inte så rökiga. Men det finns annat.
    Det är svårt att recensera en bra bok tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Laphroaig har dessutom en ganska kraftig tjärsmak :)

      Radera
  7. Tonårsbarnen har vuxit upp och flyttat hemifrån ... Tack och lov för det ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar mina barn, men det blir nog inte helt fel när de flyttar hemifrån ;)
      Fast jag kommer nog att sakna dem också!

      Radera
  8. Håller med angående recensioner.
    Ostkrokar, så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OLW:s ostbollar är också väldigt goda.

      Radera