torsdag 18 januari 2018

Olikhetsutmaningen: Himmel och helvete

Linda med bloggen enligt O har en utmaning. Denna kallar hon olikhetsutmaningenVarje vecka presenterar hon ett motsatspar och hon vill att vi skriver om två böcker, filmer, tv-serier, författare eller andra kulturella företeelser som passar in på orden. 

Denna vecka handlar det om himmel och helvete.

Först tänkte jag på Någonstans brister himlen av Erika Olofsson Liljedahl, men jag hade med den i förra veckans olikhetsutmaning, så det känns fantasilöst att välja den igen.

Jag börjar istället med en bok som passar in på båda orden. Den är den isländske författaren Jón Kalman Stefánssons roman Himmel och helvete, som är första delen i Trilogin om pojken.
Handlingen utspelar sig i en karg isländsk miljö bland fiskare. Jag bedömer att det är slutet av 1800-talet. Huvudpersonen är "pojken", vars namn vi inte får veta. Han förlorar sin bäste vän under en fisketur, och sedan får vi följa honom när han lämnar sitt arbete i fiskebåten och tar sig till "köpingen" där han får arbete på en servering.
Det svåraste tycker jag är att hålla reda på alla isländska namn. Tempot är lågt, så det är sannerligen ingen spänningsroman. Och jag fick säkert läsa en 20-30 sidor innan jag över huvud taget kom in i boken.
Men sedan fastnade jag. Inte så mycket för handlingens skull, som för det vackra, uttrycksfulla språket och miljöbeskrivningarna. Så många fina meningar, som man kan stanna upp och suga på. Det råder ingen tvekan om att Stefánsson är en stor författare.

Där skulle jag kunna vara klar, eftersom jag med ovanstående bok betat av både himmel och helvete, men jag får nog dra fram ett verk till. Det får bli något som jag inte har läst, men som de flesta hört talas om: Dante Alighieris Den gudomliga komedin.
Den består av 100 sånger. En inledande sång och därefter 33 sånger om helvetet, 33 sånger om skärselden och 33 sånger om paradiset. Det är Dante själv som vandrar och beskådar himlen, skärselden och paradiset/himlen.

12 kommentarer:

  1. tufft på Island... komedi är ett brett begrepp, slutar sällan lyckligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara roligt att besöka Island, men resan är visst väldigt dyr.

      Radera
  2. Island är ett av mina drömresmål. Även Florens faktiskt. :)

    SvaraRadera
  3. har också valt Himmel och helvete. fantastiska romaner om Pojken. bra idé med Dante

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himmel och helvete kändes som ett naturligt val.

      Radera
  4. Den gudomliga komedin får jag väl ta mig an någon sommar när jag känner för klassisk läsning (brukar få smak för klassiker då).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Misstänker att den är ganska omfattande.

      Radera
  5. Jag läste vad du tyckte om Himmel och helvete, sedan tyckte jag mig känna igen ditt namn. Det tog en stund, sedan gick jag till bokhyllan och tog fram en novellsamling, Där himlen börjar. Jodå, du var på sidan 123. Kul att stöta på dig här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den novellsamlingen hade jag glömt. Kul att du hade så koll :)

      Radera
  6. Ännu en påminnelse om serien om Pojken. Gillade första delen, men har ännu inte läst vidare. Märkligt när det blir så!

    SvaraRadera
  7. Dante har jag faktiskt inte läst i sin helhet. Bara delar av men jag tror att jag skulle gilla helvetet mest. För att det är mest utmanande.

    SvaraRadera