torsdag 22 februari 2018

Helgfrågan v. 8

Helgfråga från Mias bokhörna. Den här gången gäller det hur vi gör när det kommer förfrågningar från författare om man vill läsa och recensera deras böcker och frågan är:

Hur gör ni vid förfrågningarna via mejl? Vilka tackar ni ja/nej till?

Bonusfråga: Vilken bok läser du nu?

Det brukar oftast gå att hitta någon information om vad för slags bok det är och vad den handlar om. Tycker jag att det låter intressant, så tackar jag ja. Men ibland inser jag att den bok jag erbjudits inte alls passar mig och då brukar jag vänligt tacka nej. Det är tråkigt för mig att läsa en bok som är fel för mig och det är inte rätt mot författaren att ta emot en bok som jag redan från början känner att jag faktiskt inte vill läsa.

Just nu läser jag Människans illusoriska rationalitet av Claes Wallenius, men jag ska snart börja läsa Djungelboken.

26 kommentarer:

  1. Det är ett tecken på mognad, tror jag, när man inser att man inte ska läsa ALLA böcker som kommer i ens väg!

    SvaraRadera
  2. inte ens jag är intresserad av allt, fast nära nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ska man vara ärlig mot sig själv, så är man inte intresserad av allt som serveras mellan två pärmar.

      Radera
  3. Alla kan inte gilla allt så man är ju snäll om man tackar nej till en bok man inte ens tror man skulle gilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har tackat nej till ett antal böcker med motiveringen att den nog inte är för mig, och ingen verkar ha tagit illa upp för det.

      Radera
  4. Jag håller med dig. Ibland kan man dock "råka ut för" att en bok man läst om och tror sig gilla ändå inte faller en i smaken. Men att minimera det genom att tacka nej till "fel genre" är det mest rättvisa, för alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju vara samma sak när man köper en bok i bokhandeln. Baksidestexten kan vara lockande, men sedan visar det sig att innehållet inte lever upp till förväntningarna.

      Radera
  5. Djungelboken är en intressant bok. Jag har bara läst delar men ändå. Hoppas du tycker om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det ska bli riktigt intressant att få läsa den.

      Radera
  6. Håller med! Det är ju inte rättvist mot författaren heller om man försöker traggla sig igenom en bok som man inte är det minsta intresserad av.

    SvaraRadera
  7. Jag är också noga med vilka böcker jag tackar ja till. Läsningen skall ju vara något som båda har ett utbyte av, både författaren och du som skall läsa och analysera den. Jag tycker inte att det är konstigt alls att man ibland/ofta tackar nej till förfrågningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är nog viktigt att tacka ja med urskillning.

      Radera
  8. Självklart måste man kunna tacka nej. Ibland saknar jag recenserandet men å andra sidan nu köper jag bara de böcker jag vill ha.

    SvaraRadera
  9. Jag håller med om att det inte blir bra när man inte känner för boken innan man ens börjat läsa. Då är det snällast att säga nej.

    SvaraRadera
  10. Vid föregående förfrågan tackar jag alltid nej till sådant som inte alls passar mig. Djungelboken är en sån bok som jag sådär absolut vill läsa, men som aldrig tycks bli gjort. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte läsa den inom ramen för en klassikerutmaning.

      Radera
  11. Sant. Vi bloggar ju på vår fritid, finns ingen anlanledn att spendera den med att läsa tråkiga böcker. Känns dessutom inte rättvist mot den som skrivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det råder konsensus i gruppen.

      Radera
  12. Man vill ju ge en rättvis chans till en bok och om den ligger utanför ens preferenser så känns det inte som att det är möjligt. Fast just nu tackar jag nej till nästan allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Och man vill ju läsa något mer än recensionsex.

      Radera
  13. Jag begränsar mig mycket mer nu än förr. Tackar ja till intressanta böcker men har börjat säga att jag tyvärr inte kan lova att läsa dem i god tid. Din bok ska bli läst, men just nu läser jag mindre än vanligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår så väl att det kan dröja ett tag 😉

      Radera