Jag hann inte iväg på bokrean när den startade. Det var först idag som jag kom iväg. Det var en enda bok som jag verkligen ville ha: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Men den var slut! Snyft! Jag ville verkligen ha den!
Jag köpte två andra böcker istället. Båda är skrivna av Herta Müller; en författarinna som jag inte har läst något av.
Sidor
▼
söndag 27 februari 2011
torsdag 24 februari 2011
Ormens väg på hälleberget
Så har jag då äntligen läst Torgny Lindgrens roman Ormens väg på hälleberget. Det är en mycket speciell bok att läsa, eftersom den till stor del är skriven på västerbottnisk dialekt.
Romanen, som är ganska kort, rymmer mycket elände. Huvudpersonen Janis morfar förlorar äganderätten till sin gård till handelsmannen. För att kunna betala arrendet, tvingas Janis mor att betala handelsmannen med sin kropp. När handelsmannen dör, tar hans son över, i alla avseenden. Sedan Janis mor blivit äldre och mindre attraktiv, får dottern Eva (handelsmannens halvsyster) ta över "betalningsansvaret." Efter hennes död, blir det Janis hustru Johanna som utnyttjas.
Idel elände sålunda, men boken är ändå intressant, och den är ju faktiskt Torgny Lindgrens genombrottsroman.
"Tre ting äro mig förunderlige, och det fjerde vet jag icke: Örnens väg i vädret; ormens väg på hälleberget; skeppets väg midt i hafvet; och en mans väg till ena pigo." (Ords 30:18-19)
Romanen, som är ganska kort, rymmer mycket elände. Huvudpersonen Janis morfar förlorar äganderätten till sin gård till handelsmannen. För att kunna betala arrendet, tvingas Janis mor att betala handelsmannen med sin kropp. När handelsmannen dör, tar hans son över, i alla avseenden. Sedan Janis mor blivit äldre och mindre attraktiv, får dottern Eva (handelsmannens halvsyster) ta över "betalningsansvaret." Efter hennes död, blir det Janis hustru Johanna som utnyttjas.
Idel elände sålunda, men boken är ändå intressant, och den är ju faktiskt Torgny Lindgrens genombrottsroman.
"Tre ting äro mig förunderlige, och det fjerde vet jag icke: Örnens väg i vädret; ormens väg på hälleberget; skeppets väg midt i hafvet; och en mans väg till ena pigo." (Ords 30:18-19)
söndag 20 februari 2011
Det var som katten!
Det här är katten Ksyusha, som gillar att krypa in och ut ur syltburkar. Ja, det ska faktiskt vara på riktigt! Hon fastnar inte, utan kan utan svårighet ta sig ut igen. Hon bor i Moskva. Läs mer om henne här.
lördag 19 februari 2011
Spring för livet
Så var tredje deltävlingen i Melodifestivalen avklarad! Erik Saade och Playtones gick vidare. Helt sanslöst med Playtones, fast lite kul också. Men min favorit var Sara Varja med låten Spring för livet. Nej, inte för hennes utseendes skull, utan för att jag tyckte om den vackra sången. Hon har nog goda möjligheter att gå till final från Andra chansen.
Vi läser
Jag hittade en tidning på Konsum idag. Den heter Vi läser. Jag köpte den, eftersom den verkar intressant. Någon annan som har läst den?
Ungdomar och böcker
Igår var jag på utvecklingssamtal med äldsta dottern, som går i sexan. Det var rart och puttenuttigt som vanligt. Inga problem, och det är ju skönt.
Men jag är nog en besvärlig förälder, för jag nöjer mig inte med att få veta att mitt barn uppnår målen, utan jag funderar även på om målen är tillräckligt högt satta och det kan ju vara roligt att få veta vad eleverna kommer att få lära sig. På några träffar har jag fått veta att numera håller man minsann inte på med årtal i historieundervisningen och eleverna behöver inte lära sig Hallands floder. Nähä, då vet jag vad de inte ska lära sig, men vad SKA de lära sig?
Eftersom dotterns mentor är lärare i svenska, så frågade jag vilka böcker som är obligatoriska för eleverna nuförtiden. (Jag minns att vi bland annat läste Voltaires Candide och Steinbecks Pärlan på min tid...)
Jag tror inte att dotterns lärare hade förväntat sig den frågan. Han gick på tomgång i ett par minuter innan han hade hämtat sig. Men då sade han att de under högstadiet skulle läsa ett antal klassiker, såsom Oliver Twist, Robinson Crusoe och Gullivers resor. Det tyckte jag lät alldeles utmärkt. Jag tycker att det är jätteviktigt att barn och ungdomar får bekanta sig med litterära klassiker. De är så väsentligt sammanlänkade med vår kultur.
- Gullivers resor har jag sett på film, sade tolvåringen.
Jodå, men Gullivers resor är något helt annat än en söt skildring av en jätte bland lilleputtar. Jonathan Swift var ingen barnboksförfattare, utan en misantrop.
Jag anser för övrigt att det är viktigt att eleverna får lära sig de klassiska bibliska berättelserna. Inte i första hand då utifrån den religiösa aspekten, utan därför att det är svårt att förstå klassisk konst och litteratur utan kännedom om de för dåtiden så välkända bibliska historierna.
Men jag är nog en besvärlig förälder, för jag nöjer mig inte med att få veta att mitt barn uppnår målen, utan jag funderar även på om målen är tillräckligt högt satta och det kan ju vara roligt att få veta vad eleverna kommer att få lära sig. På några träffar har jag fått veta att numera håller man minsann inte på med årtal i historieundervisningen och eleverna behöver inte lära sig Hallands floder. Nähä, då vet jag vad de inte ska lära sig, men vad SKA de lära sig?
Eftersom dotterns mentor är lärare i svenska, så frågade jag vilka böcker som är obligatoriska för eleverna nuförtiden. (Jag minns att vi bland annat läste Voltaires Candide och Steinbecks Pärlan på min tid...)
Jag tror inte att dotterns lärare hade förväntat sig den frågan. Han gick på tomgång i ett par minuter innan han hade hämtat sig. Men då sade han att de under högstadiet skulle läsa ett antal klassiker, såsom Oliver Twist, Robinson Crusoe och Gullivers resor. Det tyckte jag lät alldeles utmärkt. Jag tycker att det är jätteviktigt att barn och ungdomar får bekanta sig med litterära klassiker. De är så väsentligt sammanlänkade med vår kultur.
- Gullivers resor har jag sett på film, sade tolvåringen.
Jodå, men Gullivers resor är något helt annat än en söt skildring av en jätte bland lilleputtar. Jonathan Swift var ingen barnboksförfattare, utan en misantrop.
Jag anser för övrigt att det är viktigt att eleverna får lära sig de klassiska bibliska berättelserna. Inte i första hand då utifrån den religiösa aspekten, utan därför att det är svårt att förstå klassisk konst och litteratur utan kännedom om de för dåtiden så välkända bibliska historierna.
tisdag 15 februari 2011
Förrens...
Om man googlar på det märkliga ordet "förrens" får man 265 000 träffar! Finns det verkligen en massa människor där ute som tror att det ordet finns?