Sidor

tisdag 23 februari 2016

Veckans utmaning - Konflikter och kompromisser

Veckans tisdagsutmaning från Kulturkollo. Så här skriver Linda: Dagens utmaning handlar om att presentera kulturella verk som beskriver konflikter och kompromisser. Dela gärna med dig av flera exempel på olika former, som böcker, tv-serier, teaterpjäser, filmer eller varför inte konst.

Då börjar jag med min senast lästa bok, nämligen Ngugi Wa Thiong'os Om icke vetekornet.
Boken utspelar sig i Kenya vid tiden för landets självständighet från Storbritannien.
Under åren närmast före självständigheten har människor valt olika vägar. En del har deltagit i befrielsekampen, medan andra har arbetat för kolonialmakten.
Det är inte lätt att glömma och förlåta. Det är en bok om revolt, skuld och försoning.

Bannlyst är en av Selma Lagerlöfs mindre kända romaner. Den handlar om Sven Elversson, som var nära att dö under en nordpolsexpedition. Efter sin hemkomst misstänks han för att ha ätit människokött för att överleva expeditionen.
Sven blir utfryst av prästen och byborna. Han står utan tvekan lägst i rang av alla i samhället. Ingen vill ha med honom att göra, eftersom det är tabu att på ett sådant sätt förgripa sig på en död människa.
Men boken handlar om så mycket mer än då. Det handlar om den unga prästfrun Sigrun, som älskas så innerligt av sin make att han riskerar att kväva henne med sin svartsjuka.
Emellertid är det nog något helt annat som är Selma Lagerlöfs budskap med boken. Den gavs ut 1918, och då höll första världskriget på. När fiskarna lade ut sina nät fick de upp döda matroser. I boken blir människorna mer och mer medvetna om krigets vansinne. Och då är frågan: Vilket är värst? Att vanhelga en död eller att vanhelga de levande?


Leonardo da Vincis målning Nattvarden. Jesus säger: En av er ska förråda mig. Förskräckta lärjungar säger: Det är väl inte jag?
På tavlan ser man hur apostlarna är upprörda. Men vem är det egentligen som gör rätt och vem gör fel? Om Judas inte förrått Jesus, så hade ju denne inte kunnat dö och uppstå på tredje dagen. Ändå sägs det om Judas att Satan flög in i honom.
Simon Petrus förnekade Jesus tre gånger den natten, men han fick nycklarna till Himmelriket.
Finns det förlåtelse för dem? Och i så fall - vem är dem behöver förlåtas?

4 kommentarer:

  1. Vilka bra svar på konflikt och kompromiss. Jag undrar alltid för vem som kompromissen är till för. De som led mest eller de som var de värsta utövarna. Jag tänker nu på bland annat Kenya, och andra kolonier.

    Selma, fungerar nästan jämt. Nattvarden är nog rätt väl tolkad av den gode da Vinci. Förvåningen i deras agerande är tydlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har säkert inte varit lätt för folk i Östeuropa heller när angivare och angivna ska leva tillsammans.

      Radera
  2. Att glömma och förlåta är så viktigt, men måste vara jättesvårt i de forna kolonierna, eller egentligen efter alla konflikter. Nattvarden var ett intressant exempel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var roligt att även välja ett konstverk och inte bara böcker.

      Radera