Bland annat skriver han om en intervju med akademiledamoten Horace Engdahl, där denne säger att bästsäljare bara "kalkylerar genom att trycka på vissa knappar, de erbjuder stimuli som de vet fungerar på publiken. Det är motsatsen till litteratur."
En ganska hisnande tanke att det finns ett fixt och färdigt recept på hur man får en bok att sälja flera hundratusen exemplar. Om det verkligen finns, kanske någon kan lära mig det.
Mest fantastiskt är väl ändå att det finns tusentals författare runt om i Sverige, som underlåter att använda detta recept och istället fortsätter att ge ut böcker som inte säljer så bra.
Krönikan är riktigt underhållande och återfinns här.
Naturligtvis finns det billig kiosklitteratur, som är avsedd för slöläsning, och som inte blir några mästerverk. Men det finns ingen självklar motsättning mellan att en bok säljer bra och att den kan hålla hög kvalitet. Inte blir väl böcker av exempelvis Selma Lagerlöf, Ernest Hemingway eller Graham Green sämre bara för att de sålts i stora upplagor.
*motsats till litteratur"
SvaraRaderabillig kiosklitteratur skrivs det universitetsuppsatser om.
Radera