söndag 8 april 2012

Fänrik Ståls sägner

Än en gång har jag botaniserat i min egen bokhylla och funnit något jag inte har läst. Jag köper tydligen böcker på rean ibland och glömmer bort att läsa dem. Den här gången hittade jag den nationalistiskt svulstiga Fänrik Ståls sägner av Johan Ludvig Runeberg.

Texten är ju helt klart färgad av 1800-talets nationalism. Varje officer, varje soldat i den svenskfinska armén var en hjälte.

Men jag kan inte låta bli att tänka på en satirisk version av Fänrik Ståls sägner som jag hörde en gång. Var det månne Hasse och Tage? Där diktades det så här: "Han var ett riktigt jävla svin. Han tänkte som en tröskmaskin. Han blev befordrad han!"

4 kommentarer:

  1. Förlåt att jag lite petig....

    i mässen söp han som ett svin,osv.

    Hälsningar Ina o. Sven
    från Arjeplog med klarblå himmel.

    SvaraRadera
  2. Men visst har du rätt. Tack för påpekandet. Så här ska texten lyda:

    Sven Dufva var en dum major
    den dummaste man fann,
    hans hela värld var disciplin
    i mässen söp han som ett svin
    han tänkte som en tröskmaskin
    - han blev befordrad han.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du om hela texten till HoTs version finns publicerad?

      Radera
  3. Gula Hund Del 1 (där den lätt vanvördiga versionen börjar 12:10 in).

    http://www.oppetarkiv.se/video/1448641/gula-hund-avsnitt-1-av-2

    SvaraRadera