söndag 12 mars 2017

En smakebit på söndag - Berättelsens ängel

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu heter Berättelsens ängel och är skriven av Jakob Sverker.

Sveriges Radios utrikeskorrespondent, Carl-Henrik Wiberg, träffar i Paris på en farlig krigsförbrytare han känner igen från Balkankrigen. Samtidigt får han ett mystiskt brev och möjligheten att intervjua en av Frankrikes mest kända och tillbakadragna familjer, industrifamiljen Saurelle.
Madeleine Raeder är svensk marknadsassistent som gör kometkarriär hos Saurelle. Hon får i uppdrag att hålla ögonen på Carl-Henrik. Händelseutvecklingen för dem samman och leder dem mot en avskyvärd hemlighet.
Smakbiten är hämtad från sidan 31:

Den andra gången Carl-Henrik träffade Bogdan Djordjevic var på åsen ovanför en by i närheten av det senare ökända Srebrenica, vilken intagits av hans milis dagen före. Varför just han, som ensam västjournalist, beviljades tillträde till lägret var oklart.
Inte förrän han mötte ledaren mitt på den stora planen runt vilken en handfull tält rests, insåg han att det var samma man han träffade på den ohyggliga förmiddagen hos familjen Jozic. Sedan den gången hade Bogdan Djordjevic blivit en legend och förekom i flera vittnesmål kring övergrepp och etnisk rensning. Namnet uttalades med skräck bland civilbefolkningen. Samtidigt var han en mystisk figur som aldrig uttalade sig offentligt och några bilder på honom fanns inte att tillgå.

PS. Missa inte min utlottning!

20 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten. Den verkar intressant!

    SvaraRadera
  2. Har sett om dessa böcker lite varstans nu och lite nyfiken blir jag allt :)

    SvaraRadera
  3. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Jag har precis läst den och ska recensera den i veckan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakebiten, ingen bok jag känner igen.

    SvaraRadera
  6. Det hørtes ut som denne boken inneholder en sterk historie! Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns inte som en feel good-roman 😉

      Radera
  7. Egentligen skulle jag vilja läsa denna, men tiden räcker bara inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mycket böcker, så lite tid 😉

      Radera
  8. En bok jag har missat helt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått den som rec.ex av författaren.

      Radera
  9. en alldeles okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera