söndag 26 mars 2017

Ord som värmer

Jag fick ett mejl från en kvinna som har läst Skam. Det hon skrev värmde verkligen, och jag kan därför inte låta bli att dela med mig av ett avsnitt i mejlet:

Nu har jag läst din bok.
Tycker att den är trovärdig och välskriven.
Mina tankar går till mina egna förfäder/mödrar. Har släktforskat både på min sida och min avlidne mans sida. Under den resan så funderade jag mycket på de livsöden som dök upp. Stackars alla som levde under oket av religionen ( ja det gäller även idag) och med så snäv kunskap. All denna ängslan....
Tänk så mycket elände människorna utsattes för helt i onödan.
Ordet SKAM återkommer ju ofta i din text och det förstärker verkligen känslan av vad det handlade om. Hela tiden levde dessa människor med en skam. 
Vad som också berörde mig var att alla bar sina känslor inom sig ( utom Ola kanske som försökte men inte vågade fullt ut). Skammen överskuggade deras liv.

8 kommentarer: