fredag 24 mars 2017

Bokbloggsjerka 24-27 mars

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:

Har någon av de författare du följer bidragit till en TV-serie/film, om inte, vem tycker du skulle få chansen och varför?
Här blir det nog så att jag får svara både ja och nej ;)

Jan Guillou har förvisso bidragit till ett antal filmer och TV-serier. Kommendörkapten Carl Hamilton har kunnat ses på TV. Ondskan har filmatiserats. Arn Magnusson.

Men det jag hoppas är att hans romanserie Det stora århundradet ska filmatiseras. Det lär bli flera filmer. Sex delar har hittills kommit ut och jag har läst fem av dem. Han håller visst på med den sjunde delen.

20 kommentarer:

  1. de böckerna blir säkert filmade, tror jag, som inte har läst en enda av dem. men jag har läst om och hört talas om

    SvaraRadera
  2. Har inte läst den serien än men ska försöka ta tag i det i framtiden. Har de första tre i hyllan tror jag!

    SvaraRadera
  3. Jag börjar fundera på om jag har tolkat frågan fel, filmatiseringar av böcker har jag inte tagit med. Det kanske är lika bra, då hade jag nog fortfarande skrivit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på om JAG har fattat fel. Det kanske handlade om författare som deltagit i filmproduktion. Ja ja...

      Radera
  4. Ja men det vore himla fint om den blivit film eller tv-serie..

    SvaraRadera
  5. Den filmatiseringen hade jag också gärna sett trots att jag bara läst de första böckerna. I synnerhet den första boken gillade jag miljön i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska tufft i den miljön har jag för mig. 😏

      Radera
  6. Väl inte helt osannolikt att även dessa blir film. Ondskan som film var faktiskt nästan lika bra som boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta som JG gör brukar ju bli film 🙃

      Radera
  7. Har inte läst serien, än ... Men kan tänka mig att den skulle passa som film.

    SvaraRadera
  8. Läst ett par böcker i serien, känns som att den kan bli film eller tv-serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska ett helt århundrade beskrivas, så kan det nog bli en lång TV-serie :)

      Radera
  9. Ja Guillou tänkte jag inte ens på trots att jag läst det mesta av honom och sett i stort sett allt som kommit på film. Hans nya historiska serie har jag inte läst ännu, men alla böcker utom den sista står och väntar i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fina omslag, så de gör sig säkert fint i hyllan ;)

      Radera
  10. Ja nästa del har visst titeln "1968" och handlar om just det. Jag har inte läst nåt ......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du lite att läsa ikapp 😄

      Radera