torsdag 28 maj 2009

Man ska vara snäll mot barn

Jamen alltså! Hur kan några föräldrar komma på den befängda tanken att deras lille son ska heta Q. Läs här. Tack och lov har alla rättsinstanser sagt nej hittills.
Pappan, Rickard Rehnberg, säger som svar på frågan varför de vill att pojken ska heta Q:
– Ja, ett unikt barn ska väl ha ett unikt namn.
Alla barn är väl unika, men om man nu vill ha ett namn som inte alla har så finns det ändå mängder att välja mellan. Varför inte Götrik, Teofron, Loke-Bertil?
Men Q är väl inget namn. Jag tror att det ligger en hel del i den kommentar som någon lämnat på Allt om barns sida. Han kommer ju att riskera att kallas för k#ken hela livet.

3 kommentarer:

  1. Vår dotters namn fick vi fruktansvärda kommentarer på och ändå är det inte så udda.

    SvaraRadera
  2. Man undrar lite...

    Q finner jag mer logiskt att döpa sitt barn till än t.ex "Månstråle", men få föräldrar lägger ner speciellt mycket tid på att just vara förälder (verkar det som).

    De tar inte ansvar för barnen, de varken uppfostrar barnen eller varnar dem för de faror som finns det Nya Sverige (tm). Att sen vissa verkar vara hippie-inspirerade och gör allt de kan för att se till att barnen får så svår uppväxt som möjligt, det är lyckligtvis inte lika vanligt.

    Unikt namn betyder inte automatiskt att det är ett bra namn. Jag kan komma på 100 namn på studs som alla är unika, men få hade velat döpa sina barn till. De flesta av dem skulle antagligen anknyta till diverse kroppsliga funktioner eller produkter därav, men ändå.

    /Stolsben "Illwill" Sängliggare

    P.S Jag är arbetslös, jag får nästan aldrig svar på mina ansökningar. Förstår inte varför, jag har ett unikt namn...det borde väl uppskattas? D.S

    SvaraRadera
  3. Jag ska försöka att inte lägga mej i mer.

    SvaraRadera