tisdag 6 januari 2015

Matkultur och moral

Jag läste i Aftonbladet att ett antal hundar som var tänkta att hamna på middagsbordet i Sydkorea nu anlänt till USA. Det pågår en kampanj för att få människor i Sydkorea och andra länder i Asien att sluta äta hundar. Varje år äts mellan 1,2 och 2 miljoner hundar i Sydkorea.
Alltså, jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att äta hundar. Det lockar mig inte att äta orm heller. Men jag äter gärna oxkött och fläskkött. Och kyckling. Och älgkött.
Jag förstår inte den moraliska skillnaden. Jag har mer förståelse för dem som inte vill äta några djur över huvud taget. Men att uppröras över att någon äter hund, samtidigt som man själv stoppar i sig kött från andra djur, det tycker jag är dubbelmoral.
Det här handlar inte om att amerikaner eller andra västerlänningar har högre moral. Bara en annan kultur.
Tänker amerikanerna möjligen förbjuda hamburgare...?

2 kommentarer:

  1. Man kan aldrig vara säker på det man äter!
    Min kära make efter en lång vistelse i Kina, direkt vid hemkomsten ställde sig på knä framför våran hund och sa ..... ber om ursäkt kära Dandy,men helt omedvetet åt jag upp din kusin.
    Hälsningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nog mycket som hamnar i magen, som man tror är något annat. Vi importerar en del känguru, åsna, vattenbuffel och liknande, men de finns aldrig på menyn...

      Radera