fredag 14 november 2008

Mordet på Orientexpressen

Nu har jag läst Agatha Christies Mordet på Orientexpressen. Det var sannerligen på tiden. Jag såg filmen för längesedan (Ingrid Bergman var med), men nu har jag även läst boken.

Agatha Christie är verkligen i en klass för sig, men visst märks det att boken är gammal. Många fantastiska generaliseringar om olika nationaliteter, och alla karlar röker. Hercule Poirot frågar herrarna vad de röker, och svaret blir pipa, cigarr eller cigaretter, men ingen enda säger att de inte röker. Det alternativet var tydligen inte tänkbart.

Upplösningen av fallet är något alldeles extra. Ni har väl läst boken?

3 kommentarer:

  1. Jäpp!

    Läst boken. Sett filmen. En mycket bra filmatisering av en redan existerande bok, skulle jag vilja säga. Så är det inte alltid.

    SvaraRadera
  2. Kan du inte lägga in en sån där liten "bloggintresserade"? Jag skulle kopla in mig på den omedelbums.
    =D

    SvaraRadera
  3. Det blir ju lite pinsamt om ingen anmäler sig, men jag lägger in funktionen på försök, så får vi se.

    SvaraRadera