onsdag 6 juni 2012

Kocksgatan

Ernst Brunners Kocksgatan är väl kul att ha läst. Jag har aldrig läst någon bok av honom tidigare. Hans språk är lysande och det märks att han är bildad.
Men det hjälps inte. Jag hade så svårt för boken ändå, för det kändes inte som att den hade någon vettig handling. Varje gång jag tog boken för att läsa, så tittade jag förvånat på texten. Det här kände jag inte igen. Så jag fick gå tillbaka några sidor för att se vad det hade handlat om.
Givetvis behöver inte detta betyda att det är något fel på boken. Det är väl bara så att denna roman och jag inte är "kompatibla".
Nu läser jag en bok av Liza Marklund istället. I den går det hur lätt som helst att hänga med. Det känns som en lisa...

2 kommentarer:

  1. Vet hur du känner. Har haft samma problem med nämnda författare, varför jag gett upp, för att ta upp boken igen ett par år senare... bara för att återigen ge upp.

    Är enormt envis i normala fall, men tyvärr inte när det gäller bokläsning.

    SvaraRadera
  2. Känns skönt att jag inte är ensam att tycka så.

    SvaraRadera