söndag 29 augusti 2021

En smakebit på søndag - Dikter av Yahya Hassan

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet denna vecka är bloggen Betraktninger. Boken jag läser heter Yahya Hassan och består av dikter skrivna av nämnde Yahya Hassan.

Smakbiten är hämtad från sidan 39. (Dikterna är skrivna med versaler och utan skiljetecken)

KÄRLEK

PAPPA FICK ÄNNU ETT BARN MEDAN JAG VAR PLACERAD

JAG VET INTE VAD DET HETER

OCH HAR GLÖMT OM DET ÄR EN POJKE ELLER EN FLICKA

UNDER EN HELGPERMISSION HÄLSADE JAG PÅ HOS PAPPA

BARNEN BLEV GLADA OCH VILLE LEKA NÄR JAG KOM

MEN HANS FRU SA

ATT JAG INTE SKULLE RÖRA HENNES BARN

DET ÄLDSTA BARNET FORTSATTE KRYPA FRAM TILL MIG

HON SLOG HONOM I ANSIKTET MED ÖPPEN HAND

HAN GRÄT OCH SA MEN JAG ÄLSKAR DIG MAMMA

HON SLOG HONOM IGEN OCH SA JAG ÄLSKAR INTE DIG

20 kommentarer:

  1. Den där diktsamlingen har jag läst flera gånger-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att bedöma poesi, men det är en svårt uppväxt han beskriver.

      Radera
  2. så fruktansvärt. har läst den här boken. tack för smakebit och påminnelse

    SvaraRadera
  3. Vilken hemsk berättelse! En okänd författare för mig.

    SvaraRadera
  4. Det er et grusomt bilde! Jeg har lest denne diktsamlingen jeg og. Jeg synes Yahya Hassan er dyktg.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han levde ett intensivt och destruktivt liv.

      Radera
  5. Svar
    1. Nej, men den är symptomatisk för dikterna i boken.

      Radera
  6. Vilken grym mor. Men är detta verkligen dikter? Jag förstår inte riktigt ...för mig ser det ut som prosa. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte rätte mannen att bena ut det.

      Radera
  7. Oj vad grymt. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Jag har blandade känslor när jag läser dem.

      Radera
    2. så såg hans värld ut, bra att han har skrivit och berättat.

      Radera
  9. En del skriver bara med gemena, andra bara med versaler. Så konstigt. Gillar nog bäst det vanliga sättet. :)

    SvaraRadera