måndag 15 januari 2024

Boktriss C

Det är boktriss hos Mias bokhörna på måndagar. I den här rundan med boktriss handlar det om att hitta en karaktär på måndagens bokstav. Det ska vara en manlig, en kvinnlig och en/ett djur/barn/serie. Jag är inte säker på vad som menas med serie här, men det ger sig kanske efter hand. Dagens bokstav är C.


Manlig: Robinson Crusoe. Ingen närmare presentation torde vara nödvändig.

Kvinnlig: Charlotte Löwensköld. Hon är huvudpersonen i den tredje delen av nobelpristagaren Selma Lagerlöfs trilogi Löwensköldska ringen.

Barn: Christoffer Robin. Nalle Puh och de andra figurerna i Sjumilaskogen är hans gosedjur. (Om jag förstått saken rätt.)

8 kommentarer:

  1. förstår inte att jag inte tänkte på Charlotte Löwensköld! får en alltså även ta efternamn på C? jag har funderat på det. jag tycker inte att Mia varit tydlig på den punkten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som i förra trissen gäller det både för och efternamn, men jag kan göra ett förtydligande.

      Radera
    2. Jag tolkade det som att man även fick ta efternamn. Ja, Charlotte Löwensköld var väl inte så dumt val :)

      Radera
  2. Nalle Puh serien är så gullig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även om figurerna har disneyfierats.

      Radera
  3. Fröken Christina15 januari 2024 kl. 16:26

    Du tog också Robinson Crusoe. Det är ju en klassiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den verkligen. Präglad av dåtidens syn på människor från andra kulturer förstås, men inte desto mindre intressant.

      Radera
  4. Javisst, Charlotte Löwensköld, den trilogin har spännande karaktärer och intriger!

    SvaraRadera