tisdag 23 januari 2024

Tisdagstrion: Bröder

Bokbloggen Ugglan & Boken har en tisdagstrio, där det är ett nytt tema varje vecka, och vi uppmanas knåpa ihop vår egen trio. Denna vecka är temat bröder. Här är min trio:

Jacob och Wilhelm Grimm var två tyska språkforskare, som undersökte det tyska språkets utveckling, och i samband med detta samlade de in tyska folksagor. Därför kan vi läsa Bröderna Grimms sagor. Om ni minns sagorna, så förstår ni varför de båda bröderna ibland har kommit att kallas Bröderna Grym.

En mycket känd svensk saga är Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren. Astrid Lindgren är död, men kanske får vi möta henne i Nanginjala.

Slutligen Brödraskapet av John Grisham. 
Trumble i Florida är en öppen anstalt med det vanliga urvalet förbrytare - knarklangare, bankrånare, förskingrare, skattefifflare, två börshajar, en läkare, minst fem advokater.
Och tre före detta domare som kallar sig Brödraskapet. De träffas varje dag i det juridiska biblioteket, deras eget revir på Trumble, där de skriver inlagor, sköter juridiska ärenden åt andra intagna, utövar advokatyrket utan tillstånd och ibland skipar fängelserättvisa. Och de ägnar timmar åt att skriva brev och att finslipa en utpressningsplan, som verkar fungera alldeles lysande. Pengarna strömmar in.
Tills deras svindlande beräkningar slår slint. Fel byte fastnar i snaran - en mäktig man utanför fängelset, en man med farliga vänner - och Brödraskapets fridfulla tid är slut...

28 kommentarer:

  1. Bröderna Grimm var ju väldigt rätt tänkt!

    SvaraRadera
  2. Jacob och Wilhelm Grimm berättar inte så mycket om sig själva

    SvaraRadera
    Svar
    1. läste en originalsaga för femåringen, hon såg även Hans och Greta på opera

      Radera
    2. Det är väl inte nödvändigt att de berättar om sig själva. Det de är kända för är att ha samlat en massa tyska folksagor.

      Radera
    3. Hans och Greta är egentligen en ganska hemsk historia. Föräldrar som inte har mat så det räcker, så de sätter ut sina barn i skogen för att dö.

      Radera
    4. mormor/farmor Hannele23 januari 2024 kl. 23:18

      spännande scen när häxan skulle stoppa barnen i ugnen... alla Grimms berättelser har uppfostringssyfte; inte springa iväg i skogen

      Radera
    5. Men Hans och Greta sprang inte iväg i skogen. Det var deras far som tog med dem så långt in i skogen att de inte skulle kunna hitta hem igen. Barnen gjorde inte något fel.

      Radera
  3. Bröderna Grimm kom jag inte alls att tänka på, men det passar ju fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ämnet var ju öppet och då tänkte jag att ingen sa att det måste vara karaktärer som är bröder.

      Radera
  4. Ja, det har ju förekommit i stor omfattning att män har kallar varandra broder fast de inte var släkt. Det finns ju många sorters bröder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kallar mina vänner i Frimurarorden bröder.

      Radera
  5. funderade en stund på Bröderna Grimm men det fick vara. har inte läst Grisham, men jag har nog sett någon filmatisering

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grishams böcker är väl som gjorda för filmatisering.

      Radera
  6. Brödraskapet verkar spännande, den blir jag lite sugen på.

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte på Bröderna Grimm också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var kul att tolka ämnet så.

      Radera
  8. De två första har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvåan är en barnbok. Ettan är nog egentligen vuxensagor. Man borde kanske plocka fram boken och läsa.

      Radera
  9. Jag kanske inte har läst alla bröderna Grimms sagor, men väldigt många är det i alla fall. De andra två har jag också läst 😊

    SvaraRadera
  10. Tror detta är en Grisham jag inte läst, men jag är inte helt säker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har väl en stor produktion har jag för mig.

      Radera
  11. Angenäma brödraskap i din trio
    Bokologen Maria

    SvaraRadera
  12. Fröken Christina27 januari 2024 kl. 01:14

    Bröderna Grimm ja, det är passande. Jag tror att de hörde värre versioner än de som de publicerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ändå är sagorna de publicerade betydligt värre än Disneys gulligull. Fåglarna fixade inga klänningar, de pickade ut ögonen på styvsystrarna.

      Radera